Nu får det vara nog - ha kvar taggtråden

Report this content

Nu får det vara nog - ha kvar taggtråden - Nu får det vara nog med byråkratiska påfund från Jordbruksverkets sida. Förslaget om totalförbud för taggtrådsstängsel är ytterligare ett exempel på verklighetsfrämmande förslag som får till följd att lantbruksföretag får svårigheter. Jordbruksverket måste nu i stället mer gå i samklang med lantbruksnäringen och samarbeta med Sveriges bönder för att stärka den svenska livsmedelsproduktionen. Det säger Dan Ericsson, kristdemokratisk riksdagsledamot och ordförande i Miljö- och Jordbruksutskottet, i en kommentar till Jordbruksverkets förslag om förbud mot taggtråd. - Det är minst sagt anmärkningsvärt att Jordbruksverket utan samråd lägger fram förslag som kan komma att slå ut mycket av naturbetesmarkerna. I många fall finns inget realistiskt alternativ till taggtrådsstängsel så man måste fråga sig vad verket är ute efter. Verket måste nu se sin roll som hjälpande i stället för stjälpande. - Jag utgår från att regeringen inte tar Jordbruksverkets förslag på allvar utan förpassar det till papperskorgen. Att söka politisk strid för en fråga som försvårar för svensk livsmedelsproduktion och omöjliggör upprätthållandet av stora delar av det öppna landskapet kan inte vara en riktig linje om man menar allvar med att jordbruket är en framtidsnäring. För mer information: Anders Broberg pressekreterare tel. 08-786 56 80 mobil. 070-595 81 51 Dan Ericsson riksdagsledamot tel. 08-786 45 43 mobil. 070-514 04 25 hemsida: www.kristdemokrat.se