Ny chefredaktör

Report this content

Ny chefredaktör Henrik Gustafsson, 26, blir ny chefredaktör på tidningen Kristdemokraten. Henrik är en van debattör, både i tal och skrift, och har medverkat som ledarskribent på tidningen Kristdemokraten tidigare. Henrik Gustafsson är medlem i kristdemokraterna sedan åtta år. Han är inne på sitt tredje år som vice ordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet, KDU, och sitter i dess förbundsstyrelse sedan år 1992. Han är generalsekreterare för Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer, (LSU). Ett uppdrag som han kommer att lämna för chefredaktörskapet. Henrik Gustafsson skriver sin första ledare i egenskap av chefredaktör i veckans nummer av KD, nr.36. Henrik Gustafsson är politolog (statsvetare), med internationella relationer som inriktning. Han har studerat vid universitet i Spanien, Chile, USA och på Västbanken. Mediaerfarenhet har han från Mediaprogrammet på gymnasiet, han har producerat närradioprogram i hemstaden Kalmar, och varit chefredaktör för KDU-tidningen Ny Framtid. - Jag får en plattform utifrån vilken jag kan delta i den politiska debatten, och det är spännande att vara med och skapa en produkt som speglar svensk kristdemokrati, säger Henrik Gustafsson i en kommentar till jobbet som chefredaktör. - I förhållande till det kristdemokratiska partiet ska tidningen i det redaktionella arbetet helt och fullt vara självständig. För mer information: Maria Wilhemson t f redaktionschef tel. 08-15 04 45 Henrik Gustafsson chefredaktör tel. 08-440 86 80 mobil. 070-770 11 40 hemsida: www.kristdemokraten.com