Partifullmäktige med EU och framtiden på dagordningen

Partifullmäktige med EU och framtiden på dagordningen I morgon fredag hålls kristdemokraternas partifullmäktige. Det blir tal av Alf Svensson, diskussion om partiets politiska- och organisatoriska utveckling för de närmaste åren, samt utvärdering av Europavalet. Tid: Fredag 15 oktober 1999, kl. 10.00-14.30 Plats: Star Hotell, Sollentuna Program: 10.00 Partifullmäktige öppnas. 10.15 Tal av Alf Svensson 11.00 Verksamhets- och tidsplan 2000 samt inriktning av verksamheten 2001-2002. 12.00 Motionsbehandling (motioner rörande partiets organisation). 12.30 Lunch 13.30 Utvärdering och analys av Europavalet 1999. Verksamhetsplanen I verksamhetsplanen konstateras att huvudinriktningen för den innevarande mandatperioden är att kristdemokraterna ska fördjupa och utveckla sin politik samt vidareutveckla kampanjarbetet och därmed förstärka och bredda partiets profil. Partistyrelsen pekar på sju områden inom vilka utvecklingsarbete ska ske; breddning, politisk utveckling och fördjupning, organisations- och verksamhetsförnyelse, utbildning och mentorskap, IT- och informationsarbetet, ideologisk fördjupning, storstad samt valkretsar utan "egen" riksdagsledamot". Politiska huvudfrågor Den politiska huvudinriktningen för mandatperioden fastställdes vid föregående ordinarie partifullmäktige. Den innebär att ett antal politiska/ideologiska frågeområden prioriteras. Syftet är att behålla den tydliga profil Kristdemokraterna har och att bredda och fördjupa denna inom ett antal nya områden. Representationen i Europaparlamentet innebär att Europapolitiken måste lyftas fram tydligare. De politiska områden som prioriteras under mandatperioden (utan inbördes prioritering), enligt tidigare beslut är; familjepolitik, sjukvård och äldreomsorg, närings- och tillväxtpolitik, skola, rättssamhälle, miljö och jordbruk. Inför millennieskiftet accentueras olika framtidsfrågor om vad globalisering betyder och hur internationell solidaritet, integration och miljöansvar ska utformas. Kristdemokraterna ska aktivt delta i debatten för att sätta en prägel av omsorg och närhet på dessa frågor. Det etiska perspektivet ska finnas som grund inom alla politiska områden. För mer information: Anders Broberg pressekreterare tel. 08-786 56 80 mobil. 070-595 81 51 Sven Gunnar Persson partisekreterare tel. 08-723 25 00 mobil. 070-510 48 57 hemsida: www.kristdemokrat.se