Persson borde ta sina omdömeslösa ledamöter i örat

Persson borde ta sina omdömeslösa ledamöter i örat - Göran Persson måste ta avstånd från de socialdemokratiska riksdagsledamöterna Karin Wegestål och Bengt Silverstrand som har jämfört FN:s insatser i Kosovo med nazismens övergrepp. Det skriver Alf Svensson, kristdemokraternas partiordförande, i ett öppet brev till statsministern. Broder, Du har gjort en berömvärd insats som startade kampanjen för att upplysa om Förintelsen. Det var och är en ytterligt angelägen insats! Vi är helt säkert överens om att demokratin fordrar ständig uppmärksamhet och kamp och att vi som politiker måste vara rädda om orden och se till så att demokratiskt skick också genomsyrar debatter och uttalanden. I slutet av juni månad skrev ett av dina statsrård, Margareta Winberg en komiskt korkad men samtidigt kränkande artikel i vilken hon försökte göra gällande att vi kristdemokrater skulle ha en del gemensamt med Libyen. Man kan förstås förvånas över att en seriös tidning som DN publicerar dylikt nonsens. Å andra sidan må man väl förstå att det som skrivs av ett statsråd bör kunna publiceras. Icke förty fick jag tillfälle att se mitt porträtt vid sidan om Moamar Kadafis. Det skulle förvåna mig om Du inte anser Margareta Winbergs skriverier, åtminstone i detta sammanhang, både pinsamma och absurda. I samband med Kosovo-krisen och FN:s engagemang på Balkan har två av ”dina” riksdagsledamöter, Karin Wegestål och Bengt Silfverstrand, yttrat sig på ett minst sagt uppseendeväckande sätt. I AB 1999 08 18 jämför de två ledamöterna FN:s och Västeuropas insatser i Kosovo, sanktionerade av Sveriges regering, med nazisternas övergrepp och USA:s kärnvapenanfall mot civila i Japan. Det verkar onekligen som att de två namngivna förlorat allt vad utrikespolitiskt omdöme heter. Att de förnedrar såväl sitt eget parti, som den svenska regeringen och övriga västdemokratiers insatser är odiskutabelt. Relativt nyligen har Karin Wegestål så att säga fortsatt med sina förlöpningar. I tidningsreferat har uppgivits hon har själv bestyrkt riktigheten att hon i ett tal hos KPML(r), alltså på ett möte i en organisation där leninism och kommunism förhärligas, med emfas jämförde det som skedde i Kosovo med förintelsen av sex miljoner judar. Kosovobombningarna ”var minst lika grymma” uttalar hon. Och hon ordar om ”de sexton så kallade demokratierna i Europa”. I en tid då antidemokratiska stämningar dessvärre pyr på många håll, också i vårt land och på vår kontinent, måste det te sig absolut självklart att Du som landets statsminister låter höra Din röst och entydigt tar avstånd från den respektlöshet och de förklenande uttalanden om demokratier som representanter för den socialdemokratiska riksdagsgruppen står för. Låt höra ett rejält avståndstagande från Din sida. NU. För mer information: Carolina Lundgren pressekreterare tel. 08-786 54 65 mobil. 070-581 46 49 hemsida: www.kristdemokrat.se