Sahlin måste stoppa diskrimineringen i a-kassan

Mona Sahlin måste stoppa diskrimineringen i a-kassan - Vad kommer regeringen att göra för att undanröja diskrimineringen av de a-kassemedlemmar som valt att inte gå med i facket, undrar Göran Hägglund, kristdemokraternas gruppledare i riksdagen, i en fråga till statsrådet Mona Sahlin med anledning av de nya rapporterna som visar att de som är medlemmar i a-kassan men inte i facket får vänta betydligt längre på ersättningen än de som också är fackanslutna. Arbetslöshetsförsäkringen är inte en fråga enbart för fackföreningsrörelsen eller dess medlemma. Finansiering sker huvudsakligen av skattemedel och lagen är så formulerad att alla som är anslutna till försäkringen ska behandlas på samma sätt. Personer som är medlemmar i a-kassa men inte medlemmar i facket diskrimineras i förhållande till fackligt anslutna. Dagens Nyheter har rapporterat att den som är HTF-medlem kan få vänta upp till åtta veckor på ersättningen medan den som inte är fackmedlem kan få vänta dubbelt så länge. HTF:s har cirka 213 000 medlemmar som är anslutna till både fackföreningen och a-kassan medan cirka 60 000 enbart är medlemmar i a-kassan. För mer information: Anders Broberg pressekreterare tel. 08-786 56 80 mobil. 070-595 81 51 Göran Hägglund riksdagsledamot tel. 08-786 46 32 mobil. 070-530 42 65 hemsida: www.kristdemokrat.se