Krona Public Real Estate AB (publ) genomför apportemission och tillträder aktierna av fastighetsägande bolag avseende tidigare offentliggjort förvärv

Report this content

Krona Public Real Estate AB (publ) (”Krona” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 24 maj 2024 att Bolaget ingått villkorat avtal om förvärv av samtliga aktier i JS Utveckling AB, som genom dotterbolag är lagfaren ägare till fastigheterna Södertälje Lastaren 2, 6 och 7 (”Förvärvet”).

Mot bakgrund av att villkoren för Förvärvet har uppfyllts, har Krona idag tillträtt samtliga aktier i JS Utveckling AB. Styrelsen har med anledning därav, med stöd av bemyndigandet från extra bolagsstämman den 30 juli 2024, som betalning beslutat om en apportemission av 1 107 431 aktier innebärande en ökning av aktiekapitalet med 1 107 431 kronor (”Apportemissionen”).  Apportemissionen sker till en teckningskurs motsvarande 54,0 kronor per aktie.

Säljarna i förvärvet, Stenhus Förvaltning Stockholm AB och JSR Utveckling 1 AB, har inom ramen för Apportemissionen tillskjutit fordringar om totalt 33 397 337 kronor och aktier i JS Utveckling AB om totalt 26 403 965,24 kronor, motsvarande en sammanlagd teckningslikvid om 59 801 302,24 kronor. Detta innebär en ökning av antalet aktier från 4 484 100 till 5 591 531 och en ökning av aktiekapitalet från 4 484 100 kronor till 5 591 531 kronor, vilket motsvarar en utspädning om cirka 19,81 procent av antalet aktier och cirka 19,81 procent av antalet röster i Krona.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Åskogh, vd, Krona Public Real Estate AB
Telefon: + 46 (0) 8 402 53 81
johan.askogh@paretosec.com

Tomas Georgiadis, styrelseordförande, Krona Public Real Estate AB
Telefon: + 46 70-740 30 46
tomas.georgiadis@sternerstenhus.se

Krona Public Real Estate AB i korthet

Krona Public Real Estate AB är ett publikt bolag, med organisationsnummer 559298-1707, och ett svenskt fastighetsbolag som indirekt äger en samhällsfastighetsportfölj i Kongsberg kommun i sydöstra Norge. Över 60 % av portföljens totala yta och över 90 % av portföljens totala intäkter är hänförliga till fastigheten Krona som är staden Kongsbergs akademiska och kulturella centrum. Bolaget förvaltas av Pareto Business Management AB. Bolagets aktier handlas på Spotlight Stock Market sedan 31 mars 2021.