Fler väljer kyckling på grillen i sommar

Allt fler svenskar uppger att de oftare väljer det vita kycklingköttet för hälsan och miljön. Trenden slår även igenom på grillen och andelen svenskar som helst grillar kyckling har ökat från 28 procent 2014 till 35 procent i år*. Kronfågel lanserar nu fyra lättlagade grillprodukter och möter suget efter mer svensk kyckling på grillen.

Nu har Kronfågels fyra nyheter för grillen kommit ut i butik. Två av produkterna, BBQ Chili Minutfilé och BBQ Classic Minutfilé, innehåller utbankade kryddmarinerade kycklingfiléer med tillhörande glaze. Tack vare utbankningen som jämnar ut filén, är det enkelt att få en precisare grillning. Minutfilén är en produkt som sedan lanseringen 2014 blivit mycket populär. BBQ Chipotle Kycklingben, är kryddmarinerade med chipotle som ger en mild och rökig smak. BBQ Smoke Grillmix är en favorit i repris; en grillbricka som ropas in grillsäsong efter grillsäsong!

– Grillfesten är den fest som svenskarna ser mest fram emot i sommar visar vår färska grillundersökning. Grillbjudningar är ofta anspråkslösa, så varför inte oftare fira och ordna grillfest! Med Kronfågels enkla och smakrika grillprodukter garanterar vi mindre jobb vid grillen och mer tid för sällskapet. Vi kommer att få den bästa svenska grillsommaren, säger Karolina Nygren, produktchef på Kronfågel och ansvarig för att ha tagit fram grillprodukterna.

Hel kyckling på grillen – rotisseri årets grill-snackis
För ett par år sedan var Beer Can Chicken årets stora grill-snackis. I sommar spås rotisseri, en hel kyckling som träs på ett spett och sakta får rotera över glöden, bli en snackis. Kronfågel vill verkligen slå ett slag för helgrillad kyckling då det både är festligt och supergott. Vill man göra det extra enkelt för sig väjer man Kronfågels hela kryddmarinerade gårdskyckling.

58 procent känner till rotisseri men endast 13 procent har testat*, därför ska Kronfågel nu lära svenskarna att grilla rotisseri-kyckling. Inspiration kommer att finnas på webben och i sociala medier och en kort instruktionsfilm ska hjälpa konsumenten att få den perfekta rotisseri-kycklingen.

Kronfågels grillsortiment sommaren 2015:
Samtliga grillprodukter består av förstklassiga svenska kycklingråvaror från någon av Kronfågels 46 gårdar runt om i Sverige.

• BBQ Chili Minutfilé. Fyra utbankade hela kycklingfiléer (690 gram), kryddmarinerade i chili. En bipackad Honey & Chipotle glaze (40 gram) medföljer. Pris 135 kronor/kilo eller
    cirka 83 kronor/förpackning.

• BBQ Classic Minutfilé. Fyra utbankade hela kycklingfiléer (690 gram) kryddmarinerade i Kronfågels populära grillkrydda. En bipackad Sweet & Smokey glaze (40 gram) medföljer. Pris 135 kronor/kilo eller cirka 83 kronor/förpackning.

• BBQ Chipotle Kycklingben. Sju till nio kycklingben (cirka 900 gram) kryddmarinerade i en smakrik chipotle-marinad (torkad rökt chili) med mild rökig smak. Pris cirka 55 kronor/kilo.

• BBQ Smoke Grillmix. Färdigmarinerade kycklingdelar av lår, ben och vingar (cirka 1 500 gram) med kryddor och örter som understryker den rökiga smaken. Pris cirka 60 kronor/kilo.

Grillprodukterna finns i butik från vecka 16 till vecka 37.

* Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 7 till 12 januari 2015 har sammanlagt 1 005 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldrarna 18 till 74 år som grillar under sommarhalvåret.

För information, recept, samt recept- och produktbilder:
Karolina Nygren, produktchef Kronfågel AB, 0705 86 56 99, karolina.nygren@kronfagel.se
Jenny Fridh, kommunikationschef Kronfågel AB, 0730 27 70 18, jenny.fridh@scandistandard.com Produktbilder finns att ladda ner på www.kronfagel.se

Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Vi ingår i Scandi Standard som är Nordens största kycklingproducent med ledande positioner i Sverige, Danmark och Norge genom de starka varumärkena Kronfågel, Danpo och Den Stolte Hane. Tillsammans är vi ca 1 650 medarbetare och har en omsättning på över fem miljarder SEK. Läs gärna mer på www.kronfagel.se.