Kronfågel minskar utsläppen i värdekedjan – bygger busshållplats för anställda

Kronfågel vill vara en attraktiv arbetsplats och minska våra utsläpp i hela värdekedjan. Vi är cirka 800 anställda i Valla, Katrineholm och majoriteten tar bilen till jobbet, eftersom det inte finns andra möjligheter. Kronfågel har därför, i samråd med kommunen, tagit beslut om att bygga en busshållplats intill vår anläggning.

– Det känns fantastiskt att våra medarbetare lättare kan ta sig hit samtidigt som det gör gott för klimatet. Det skapar också en mer säker arbetsmiljö. Jag vill tacka kommunen som drivit på det här tillsammans med oss, säger Göran Hallinder, produktionsdirektör på Kronfågel.

Invigdes 14 december 2020
Den 14 december klipptes röda bandet och bussen började rulla. Stefan Toll, näringslivschef på Katrineholm kommun, var på plats vid invigningen.

– Det är en fråga som diskuterats under en längre tid och det känns väldigt bra att vi gemensamt kunnat lösa detta. Kronfågels läge och placering har utmaningar som bland annat påverkar hur medarbetarna kan ta sig till och från jobbet på ett miljövänligt och säkert sätt. Kronfågel är Katrineholms största privata arbetsgivare och är viktiga för orten och dess utveckling, säger Stefan Toll.

En del av vårt hållbarhetsarbete
Kronfågel och moderbolaget Scandi Standard tar klimatfrågan på allvar och vi vill minska våra utsläpp. I linje med Parisavtalet och 1,5-gradersmålet har vi därför satt som mål att halvera våra utsläpp vart tionde år, med 2016 om basår. Fram till idag inkluderas energianvändning vid våra anläggningar och vårt transportnätverk i detta mål. Läs mer här: www.scandistandard.com/sustainability/planet/

– Vårt mätbara mål innefattar energianvändning vid vår anläggning och vårt eget transportnätverk men vi vill minska våra utsläpp i hela värdekedjan, där alla insatser ger effekt. Därför är jag oerhört stolt över den nya busshållplatsen som ger fler möjlighet att resa klimatsmart, säger Janneke Vackerberg, hållbarhetschef på Kronfågel.

Janneke Vackerberg, kommunikation- och hållbarhetschef Kronfågel. Tel: 073 039 96 87, e-post: janneke.vackerberg@kronfagel.se

Stefan Toll, Näringslivschef Katrineholm Kommun. Tel: 070 588 77 94, e-post: Stefan.Toll@katrineholm.se

Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Kronfågel ingår i Scandi Standard som är en av de största producenterna av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i norra Europa med ledande positioner i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Irland. Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. Tillsammans är vi ca 3 000 medarbetare och har en omsättning på ca 9,9 miljarder SEK (2019). Läs gärna mer på www.kronfagel.se.