När ungdomarna grillar får vi bättre hälsa och klimat

Medelåldern i Sverige ligger på 41,2 år och ökar varje år. En framgångsfaktor är givetvis svenskarnas kostvanor. Årets grillundersökning från Kronfågel visar att det inte är hela svenska folket som bidrar till den positiva ålderskurvan, i alla fall inte under grillsäsongen. Den yngre generationen väljer allt oftare att byta rött kött mot kyckling och grönsaker på grillen medan de äldre, främst männen, prompt fortsätter vända sin röda köttbit på gallret trots varningssignaler för båda hälsa och klimat.

Om det är något vi svenskar älskar så är det att ta fram grillen. Men vad som läggs på gallret, beroende på om du är man eller kvinna, ung eller gammal, skiljer sig markant. Om fler unga fick handla grillmaten skulle svenskarna förmodligen få bättre hälsa och ett bättre klimat. Den slutsatsen drar Kronfågel efter att ha undersökt svenskarnas grillvanor med hjälp av YouGov.

– Ungdomar i åldern 18 till 29 år föredrar i större utsträckning att grilla grönsaker och kyckling jämfört med 60-plussare som hellre äter fläsk- och nötkött. Kyckling och grönsaker ger mindre klimatpåverkan och är mer hälsosamt än rött kött, därför vågar vi säga att om man låter ungdomarna stå för grillmaten så skulle både människan och klimatet må bättre, säger Jenny Fridh, kommunikationschef på Kronfågel.

Fyra av tio (38 %) ungdomar i åldern 18 till 29 anger att de helst grillar grönsaker framför något annat, medan endast två av tio (23 %) av 60-plussarna tar en sväng förbi grönsaksavdelningen inför grillkvällen. Tre av tio ungdomar (30 %) anger att de gärna skulle grilla kyckling, men bara 23 % av 60-plussarna säger samma. Dock är det en ökning med sju procentenheter jämfört med förra året när endast 16 % av 60-plussarna helst grillade kyckling.

Skillnad på kött och kött
Trots att sex av tio svenskar svarar att de känner till att WHO* varnat för att överkonsumtion av rött kött kan leda till cancer så väljer svensken ändå att helst lägga rött kött som fläskfilé eller biff på grillen. Dock är det en minskning med elva procentenheter jämfört med förra året. Idag äter vi hellre grönsaker (ökat med 6 %), kyckling (ökat med 3 %) samt fisk och skaldjur (ökat med 3 %).

Nästan hälften av svenskarna (49 %) anser att kyckling är mer klimatvänligt än rött kött och kanske är det det som gör att endast en av tio anger att de skulle välja det röda köttet framför kycklingkött de kommande tolv månaderna. Kycklingkonsumtionen har trots allt ökat med över ett kilo till 23,6 kilo* per person och år 2016.

Män och kvinnor grillar olika
Förra årets undersökning visade att nästan hälften (49 %) av de svenska männen helst grillade nötkött. I år röstade endast 40 % på nötkött som favorit. Istället vill de ha mer kyckling (25 %) och grönsaker (20 %). Kvinnorna föredrar kyckling (30 %) framför korv (24 %) och hamburgare (18 %).

Hela 41 % av kvinnorna grillar grönsaker, vilket är en ökning på åtta procentenheter jämfört med förra året. Endast två av tio män anger att de helst grillar grönsaker.

Skillnad på kyckling och kyckling
Hälften (50 %) av svenskarna tycker att det är mycket viktigt att köttet de äter kommer från Sverige, jämfört med förra året när endast 42 % svarade samma sak. När det kommer till kyckling anger åtta av tio att de tycker att det finns fördelar med att välja svensk kyckling framför importerad sådan. Allra viktigast är det för kvinnor där drygt 10 % fler än männen håller med om att det finns fördelar med svensk kyckling.

– Det kan vara så att debatten kring den ofta förekommande antibiotikaanvändningen under kycklinguppfödningen utomlands har haft en viss påverkan och fått fler att välja svensk kyckling, säger Jenny Fridh.

Äter hellre upp handen än insekter
Det sägs inte dröja många år förrän vi hittar insekter som proteinkälla på svenskarnas inköpslistor, men än så länge äter svenskarna hellre upp sin egen hand (53 %) än insekter. Dock svarar nästan fyra av tio att de kan tänka sig att äta insekter om det är bättre för miljön. Kvinnor är de som helst slipper krypen. Ungdomar tycker i större utsträckning (9 %) att det är skönt att ha maten (insekterna) på hemmaplan för att slippa handla, men endast tre procent av 60-plussarna håller med. De vill helst inte äta några insekter alls.

Endast en av tio tror på det laboratorieframställda köttet. Dock är det stor skillnad på vem vi frågar. Två av tio (22 %) ungdomar tror på labbköttet medan knappt någon (2 %) av 60-plussarna ser en ljus framtid för det tech-köttet. Proteiner från djurriket såsom fågel, fisk och skaldjur, ägg och proteinrika mejeriprodukter, men inte rött kött, förutspås som framtidens proteinkällor enligt 47 % av svenskarna.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 27 februari till 5 mars 2017 har sammanlagt 1 026 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 till 74 år i Sverige.

Övriga källor:

Jenny Fridh, kommunikationschef. Tel: 0730 27 70 18, e-post: jenny.fridh@kronfagel.se

Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Vi ingår i Scandi Standard, Nordens största kycklingproducent med verksamheter i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane och Naapurin Maalaiskana. Tillsammans är vi ca 1 700 medarbetare och har en omsättning på över fem miljarder SEK. Läs gärna mer på www.kronfagel.se.