Nytt 10-punktsprogram för ett ännu bättre Kronfågel

Under 2021 har Kronfågel genomlyst hela organisationen och identifierat tio förbättringsområden för 2022. Utvecklingsprogrammet består dels av engångsinsatser men också av redan pågående projekt där bolaget växlar upp takten det kommande året.

Kronfågel är marknadsledare på kyckling i Sverige. Sedan bolaget grundades för över 50 år sedan har ambitionen varit tydlig: att göra gott för människan och kycklingarna. Med tiden har ett bredare hållbarhetsperspektiv, där miljöarbetet ingår, blivit en allt viktigare del av vårt fokus.

– Engagemanget bygger på att hela tiden utvecklas, inte minst vad gäller djuromsorg. Sverige har bland världens strängaste djurskyddslagar och Kronfågel har ett mycket omfattande djurskyddsarbete i hela värdekedjan, något att vara väldigt stolt över. Men vi kan alltid bli bättre, säger Fredrik Strömmen, vd för Kronfågel.

Kronfågel har därför gjort en genomlysning av hela organisationen som har resulterat i ett utvecklingsprogram för 2022. Programmet innehåller ett antal konkreta åtgärder för att förbättra verksamheten ytterligare inom områdena djuromsorg, hållbarhet och hälsa. Punkterna består dels av engångsinsatser men också av pågående projekt där bolaget växlar upp takten under 2022.

– Vi vill växla upp och synliggöra det hårda arbete som vi, våra uppfödare och transportörer samt branschen i sin helhet genomför för att konsumenter, kunder och medarbetare ska känna sig trygga med att Kronfågel håller hög nivå kring djuromsorg och hållbarhet, samt att vi gör allt vi kan för att hela tiden bli ännu bättre, säger Fredrik Strömmen.

Tio punkter för ett ännu bättre Kronfågel:
1. Världsledande lågantibiotikaanvändning nära noll
2. Expertgrupp för tryggare infångning och transporter
3. Internt kompetenslyft kring vår helhetssyn och arbetet inom djurvälfärd
4. Science based targets: Vetenskapliga klimatmål från gård till gaffel
5. Reducera sojan för mer klimatsmart foder och ökad biologisk mångfald
6. En positiv kraft för vår närmiljö i Katrineholm
7. Aktiv produkt- och processutveckling för att minska matsvinnet
8. Minimera salthalten i våra produkter för ännu mer hälsosamma produkter
9. Finansiera forskning och kontinuerligt minimera risken för campylobakter
10. Minska plasten med 30% till 2025 och öka andelen som går att materialåtervinna

Kronfågel utvecklingsprogram - här kan du läsa mer om varje punkt