Sju medaljer, varav fem guld, i Chark-SM för Kronfågel

Det var allt eller inget som gällde när Kronfågel nominerade sina unga charkprodukter till en tävling som dominerats av företag med fokus på rött kött. Nu står det klart att Kronfågel kammar hem sju medaljer, varav fem guld, i en tävling där Sveriges absolut bästa chark utses.

Chark-SM anordnas vartannat år och lockar finsmakare och experter från hela landet. I den här tävlingen utses Sveriges bästa charkuterier, för att man som konsument ska veta vilka produkter som är av högsta kvalitet. I år var det över 750 nominerade produkter – och Kronfågel kammade hem sju medaljer, varav fem guld och två silver.

– Vi har verkligen visat att vi med kycklingkött kan tränga oss in på en marknad som traditionellt tillhör rött kött – och producera produkter som kvalitetsmässigt faktiskt ligger högre. För mig är det ett tydligt bevis på att det kvalitativa och innovativa arbetet som hela den här organisationen bedrivit nu har givit ett fantastiskt resultat, säger Magnus Lagergren, vd på Kronfågel.

Produkterna från Kronfågel som vann guld: • Minutkyckling BBQ • Minutkyckling Classic • Kycklingwienerkorv • Kycklingkorv Milda örter • Kycklingbacon
Produkterna från Kronfågel som vann silver:
• Minutkyckling Ceasar • Kycklingmiddagskorv

Medaljen – en kvalitetsstämpel
Den bedömningsmodell som används i Chark-SM är av lång tradition. Domarpanelen, som består av personer med god produktkännedom och är sammansatt av representanter för charkindustrin och dess leverantörer samt från handeln, konsumentsidan och matskribenter, bedömer enligt fastlagda kriterier där allt från smak och utseende till snittyta och struktur spelar roll. Endast helt felfria produkter belönas med guldkvalitet. I varje klass utses en svensk mästare som bedöms vara av extra hög kvalitet.

Mer hälsosamma charkuterier till folket
Mängden charkprodukter svenskarna äter har legat stadigt de senaste 20 åren, samtidigt slår efterfrågan på det vita kycklingköttet alla rekord. Steget över till charkprodukter baserade på det hälsosammare och klimatvänligare svenska kycklingköttet var därför helt logiskt för Kronfågel. Extra stolta är man över storfavoriterna bacon och Wienerkorv.

– Vi vill att alla ska fortsätta kunna äta goda charkuterier samtidigt som det kan vara ett hälsosamt val med hög kvalitet. Hos oss utesluter inte det ena det andra, säger Karolina Nygren, produktchef på Kronfågel.
­Gå in på www.kronfagel.se för att läsa mer om Kronfågels charkuterier.

Fakta om Kycklingbacon

Förpackningen innehåller 100 gram.
Pris i butik är cirka 14.90 kronor.
Bacon finns i charkhyllan. Produkten finns hos alla de stora butikskedjorna.

Fakta om Kycklingwienerkorv

Förpackningen innehåller 300 gram.
Pris i butik är cirka 32,90 kronor. Korven finns i charkhyllan.
Produkten finns hos alla de stora butikskedjorna.

Jenny Fridh, kommunikationschef. Tel: 0730-27 70 18, e-post: jenny.fridh@kronfagel.se
Magnus Lagergren, vd. Tel: 0702-55 52 35, e-post: magnus.lagergren@kronfagel.se

Källa: www.charksm.se

Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Vi ingår i Scandi Standard, Nordens största kycklingproducent med verksamheter i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane och Naapurin Maalaiskana. Tillsammans är vi ca 1 700 medarbetare och har en omsättning på över fem miljarder SEK. Läs gärna mer på www.kronfagel.se.