Stark tillväxt inom kycklingchark leder till samarbete mellan Kronfågel och KLS Ugglarps

Konverteringen till hälsosamma och klimatvänliga alternativ har nu även nått den svenska charkdisken. Efterfrågan på förädlade produkter baserade på kycklingråvara ökar stadigt då konsumenter allt oftare väljer kycklingkorv, kycklingbacon och kycklingpålägg.

För att förse marknaden med högkvalitativa och svenska kycklingcharkprodukter har Kronfågel valt att ingå ett produktionssamarbete med KLS Ugglarps. Samarbetet innebär att Kronfågel ansvarar för produktinnovation, försäljning och marknadsföring medan KLS Ugglarps ansvarar för produktionen.

– Kronfågel ser en tillväxt på över 10 procent inom charksegmentet och allt pekar mot att konsumenttrenden är en beteendeförändring. När vi erbjuder riktigt bra alternativ till de traditionella charkuterierna, blir det mer av en rutin för människor att välja produkter baserade på kycklingråvara, säger Magnus Lagergren, vd Kronfågel AB.

– Genom samarbetet med Kronfågel gifter vi ihop Kronfågels innovationshöjd med vår effektiva produktionsprocess, vår långa erfarenhet och hantverk inom chark. Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt i en för oss ny kategori, kommenterar Jonas Tunestål, vd på KLS Ugglarps.

Samarbetet påbörjas i januari 2019.

Magnus Lagergren, VD Kronfågel AB. Tel: 0702 55 52 35, e-post: magnus.lagergren@kronfagel.se

Jonas Tunestål, VD KLS Ugglarps AB. Tel: 0733 55 53 89, e-post: JOTU@klsugglarps.se

BAKGRUND

Fakta Kronfågel

Fakta KLS Ugglarps
Inom KLS Ugglarps finns det en lång tradition av att producera svenskt kvalitetskött. Med ett stort fokus på hållbar produktion utvecklar företaget unika koncept i samklang med deras kunder. Genom ett långsiktigt samarbete med både leverantörer och kunder skapas därmed en lönsam, effektiv och hållbar värdekedja. KLS Ugglarps bedriver idag verksamhet på sex orter i Sverige och företaget äger även två charkuterifabriker. KLS Ugglarps har en tydlig uttalad svensk profil där 100 % av allt kött kommer från svenska djur och en svensk produktion. Företaget sysselsätter idag cirka 1 500 personer och omsätter 5,5 miljarder kronor.

Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Kronfågel ingår i Scandi Standard som är en av de största producenterna av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i norra Europa med ledande positioner i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Irland. Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. Tillsammans är vi ca 3 000 medarbetare och har en omsättning på över 7,5 miljarder SEK. Läs gärna mer på www.kronfagel.se.