Var fjärde svensk väljer kyckling på grillen i sommar

Med grillsäsongen runt hörnet lanserar Kronfågel fyra lättlagade grillprodukter, nu när mer än var fjärde svensk (27%) väljer kyckling på grillen i sommar.*

– Vi vill att fler ska kunna njuta av det hälsosamma svenska kycklingköttet och lanserar därför fyra nya förberedda och lättlagade grillprodukter. Det blir mindre jobb vid grillen men mer smak på tallriken. Vilken härlig sommar det kommer att bli, säger Karolina Nygren, Brand Manager på Kronfågel.

Nya spännande smaker
BBQ Classic Minutfilé med Sweet & Smokey glaze är en favorit i repris. Tack vare utbankningen som jämnar ut filén är det enkelt att få en jämnare grillning. I övrigt är det nya spännande smaker med inspiration från utlandet som Kronfågel tagit fram. BBQ Minutfilé Chimichurri, med smakinfluenser från Argentina, ger en fyllig smak där kryddorna gifter sig väl med kycklingköttet. BBQ Lårfilé Black Garlic kommer blir en storfavorit, där den karamelliserade vitlöken ger kycklingen en söt smak som kan jämföras med tryffel.

KycklingSteak – årets grill-snackis
Kronfågel lanserade framgångsrikt ett helt nytt unikt koncept på marknaden hösten 2017
KycklingSteak för köttälskare. Det är en urbenad klubba med skinn med pepparsmak inför grillsäsongen.

– BBQ KycklingSteak Pepper är grilltålig, saftig, smakrik och skinnet ger en fin krispig yta. Som en rejäl pepparstek, säger Karolina.

Samtliga grillprodukter består av förstklassiga svenska kycklingråvaror från någon av Kronfågels gårdar runt om i Sverige. Grillprodukterna finns i butik från vecka 15 till vecka 37.

BBQ Classic Minutfilé. En favorit i repris. Fyra utbankade hela kycklingfiléer (690 gram) kryddmarinerade i Kronfågels populära grillkrydda. En bipackad Sweet & Smokey glaze (40 gram) medföljer. Pris 139 kronor/kilo eller cirka 83 kronor/förpackning.

BBQ Minutfilé ChimichurriFyra utbankade hela kycklingfiléer (690 gram) kryddmarinerade i chimichurri-krydda. Pris 139 kronor/kilo eller cirka 83 kronor/förpackning.

BBQ Lårfilé Black Garlic. Färdigmarinerade kycklingdelar av lår (cirka 900 gram) med smak av karamelliserad vitlök som ger en fyllig och söt smak. Pris cirka 129 kronor/kilo

BBQ KycklingSteak Pepper.
En urbenad klubba med skinn kryddmarinerad i peppar. Pris 89 kronor/kilo eller cirka 83 kronor/förpackning.

Karolina Nygren, Brand Manager, 0705 86 56 99,
karolina.nygren@kronfagel.se

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions-och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 2–5 februari 2018 har sammanlagt 1010 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18–74 år i Sverige.

Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Kronfågel ingår i Scandi Standard som är en av de största producenterna av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i norra Europa med ledande positioner i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Irland. Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. Tillsammans är vi ca 3 000 medarbetare och har en omsättning på över 7,5 miljarder SEK.
Läs gärna mer på www.kronfagel.se.