App för privatekonomi vinnare i gymnasietävling

Över 1 500 gymnasieelever har tävlat i ekonomicoachning. Klass NV2A på Skvaderns gymnasieskola i Sundsvall tog fram appen Cash-Up för att hjälpa ungdomar med att hålla ordning på sin ekonomi. Det gav dem segern i tävlingen och 20 000 kronor till klasskassan.

Under läsåret 2011/2012 har 38 skolor i Sverige tävlat mot varandra i ekonomicoachning inom satsningen Koll på cashen. Årets vinnare är klass NV2A på Skvaderns gymnasieskola i Sundsvall och de belönas med 20 000 kronor till klasskassan. Klassen har tagit fram innehåll, struktur och utseende till appen ”Cash-Up” för smartphones. Appen ger ungdomar ett lättillgängligt och roligt redskap för att hålla ordning på sin ekonomi.

Tävlingen är en del i Koll på cashen - ett samarbete mellan Finansinspektionen, Konsumentverket och Kronofogden. Satsningen stödjer en varierad undervisning som kan inspirera elever att lära sig mer om privatekonomi. I tävlingen har eleverna agerat ekonomicoach till en påhittad karaktär.

Andrapriset på 15 000 kronor går till klass EK10C på Sven Eriksongymnasiet i Borås och tredjepriset på 10 000 kronor går till klass EK11A på Malmö Borgarskola. Samtliga klasser kommer idag att överraskas av representanter från myndigheterna och då få sina priser.

- Vi vill med den här typen av satsningar förhindra överskuldsättning och skapa förutsättningar som ger ungdomar bättre koll på sin egen ekonomi, säger rikskronofogde Eva Liedström Adler, Kronofogden.

- Privatekonomi ingår numera i läroplanen för gymnasieskolan. Vi ser med glädje att förändringen börjar ge resultat till exempel genom att allt fler klasser engagerar sig i vår tävling, säger Gunnar Larsson, KO och GD på Konsumentverket.

I denna omgång av Koll på cashens tävling deltog cirka 1 500 gymnasielever från 38 skolor. En ny tävlingsomgång genomförs under läsåret 2012/2013. Tävlingen är öppen för alla utbildningar på samtliga gymnasieskolor i Sverige.

Kontaktuppgifter:

Anna Wiberg, projektledare, Kronofogden, telefon 010-578 42 13, 070-229 13 15