Dags att betala kvarskatt

Måndagen den 12 november är ett viktigt datum för dig som har kvarskatt – då ska pengarna finnas på Skatteverkets konto. Många missar betalningen, trots påminnelser från Skatteverket, och tusentals personer får varje år sin kvarskatt överlämnad till Kronofogden i onödan.

Mobil med bild p Skatteverkets sajt
Betala kvarskatten innan den överlämnas till Kronofogden, så undviker du både onödiga tilläggskostnader och svårigheter i vardagen. Foto: Kronofogden.

– Alla har mycket att tänka på och kvarskatten är lätt att missa. Vi vill därför påminna alla skattebetalare att kolla en extra gång i sin digitala brevlåda och inte vänta in i det sista med betalningen, säger Johan Krantz, analytiker på Kronofogden.

I augusti 2018 fick 1,4 miljoner svenskar besked om kvarskatt. De allra flesta betalar i tid. Men drygt 34 000 personer fick sin kvarskatt överlämnad till Kronofogden förra året. Sammanlagt rörde det sig om 682 miljoner kronor i skatt och 20 miljoner kronor i avgifter till Kronofogden.

Av dem som inte betalade sin kvarskatt i tid hade nästan 8 700 personer inga tidigare skulder hos Kronofogden. Bland dessa betalade drygt två av tre inom 30 dagar.

– Detta talar för att många kunde ha reglerat sin skuld innan den överlämnades till oss och på så sätt undvikit båda onödiga tilläggskostnader och svårigheter i vardagen, säger Johan Krantz.

När skulden lämnas över till Kronofogden kan det medföra en betalningsanmärkning i kreditupplysningsföretagens register. Det kan bland annat leda till att du får svårt att låna pengar, hyra en lägenhet eller teckna ett telefonabonnemang. Dessutom tillkommer en avgift på 600 kronor.

Obetald skatt är en av de vanligaste skulderna hos Kronofogden. I slutet av 2017 hade knappt 80 000 personer skatteskulder hos Kronofogden. Den totala skulden var ca 14,8 miljarder kronor. När personer med okänd och utländsk adress exkluderas från statistiken handlar det om cirka 62 500 personer, vilket motsvarade ungefär 0,8 procent av Sveriges befolkning 2017. Det finns stora regionala skillnader, vilket framgår av den bifogade statistiken.

Kontakt

Du hittar regionalt nedbruten statistik för skatteskulder längst ner i pressmeddelandet. Vill du veta mer, ring presstjänsten på 010-578 98 10.

Fakta om kvarskatt

Du som har kvarskatt att betala ska göra det senast det datum som står på ditt slutskattebesked. De flesta privatpersoner som har kvarskatt får sitt slutskattebesked i augusti och ska betala skatten senast den 12 november 2018. Nytt för i år är att du som är privatperson kan betala med Swish. De flesta företagare som har skatt att betala får sitt slutskattebesked i september och ska betala skatten senast den 12 december 2018. En skuld på mer än 2 000 kronor lämnas över till Kronofogden. Om skulden är under 2 000 kronor överförs den inte till Kronofogden, men du måste däremot betala 16,25 procents ränta på beloppet som beräknas dag för dag. Läs mer om kvarskatt på Skatteverkets webbplats.