Dyrt att vänta för länge med att betala skulder

Under första halvåret 2017 tog Kronofogden emot 587 000 ansökningar om obetalda skulder. Men fyra av tio ansökningar återkallas. Det leder till onödiga tilläggskostnader för den som redan är skuldsatt.

– Vi ser att många småskulder, 71 procent av alla skulder är under 5 000 kronor, lämnas till oss för att sedan återkallas. En tolkning är att parterna ofta kan komma överens på frivillig basis. Då finns egentligen ingen anledning att ta omvägen via oss, säger Andrea Gleerup, enhetschef på Kronofogden.

Fram till den 1 juli i år hade Kronofogden tagit emot 586 979 ansökningar om obetalda skulder, så kallade ansökningar om betalningsföreläggande. Det är ungefär lika många som första halvåret i fjol. Kraven riktades mot 278 460 personer (fysiska och juridiska), vilket är en minskning med 2 procent. Ansökningarna gäller bland annat telekom- och energiräkningar, bankers fordringar, fordringar som köpts upp av inkassobolag och obetalda trafikförsäkringar.

När en skuld skickas vidare till Kronofogden tillkommer olika avgifter (380 kronor i ombudsarvode, i de flesta fall 180 kronor i inkassokostnad samt 300 kronor i ansökningsavgift till Kronofogden). Det betyder att skulden ökar för den som är skyldig pengar. Om vi tittar på den sammanlagda summan för alla som varit skyldiga pengar, betalat sina skulder och fått kraven återkallade under årets första sex månader har de betalat cirka 160 miljoner kronor mer än sina ursprungliga skulder.

Tips om skulder och privatekonomi

• En liten skuld blir snabbt stor. Om du har svårt att få pengarna att räcka till, var aktiv. Ta kontakt med dem du är skyldig pengar och försök komma överens om en avbetalningsplan.
  • Handla inte för pengar du inte har. Om du handlar på avbetalning ska du vara säker på att du kommer att ha pengar att betala med under hela perioden som avbetalningen gäller.
  • Skapa en buffert genom att spara regelbundet. Det behöver inte vara stora summor, utan handlar framför allt om att få in vanan att spara varje månad.
  • Hyran är en av de allra viktigaste räkningarna. Betalar du inte den riskerar du att bli vräkt.
  • Kommunens budget- och skuldrådgivare kan stötta och hjälpa dig att komma vidare.

Vill du veta mer, ring presstjänsten på 010-578 98 10.

Fördelning av ansökningsbelopp

Skuldintervall i kronor Andel av ansökningar
0–500 27,0 %
500–1 000 13,8 %
1 000-2 500 18,3 %
2 500–5 000 11,8 %
5 000–10 000 10,6 %
10 000–25 000 9,6 %
25 000–100 000 6,8 %
100 000–1 000 000 2,0 %
 >1 000 000 0,1 %

Fakta om betalningsföreläggande

När någon vänder sig till Kronofogden för att få hjälp med att få betalt, är gången densamma oavsett hur stor eller liten skulden är. Den som vill få betalt börjar med att lämna in en ansökan om ett betalningsföreläggande till oss för att få skulden fastställd.

Vi skickar då ett brev, ett föreläggande, till den som kravet riktas mot. Brevet innehåller ett delgivningskvitto som ska skrivas på och skickas tillbaka. Får vi inte svar på brevet söker vi upp personen eller företaget. Det gör vi för att den som har fått ett krav riktat mot sig ska få reda på det och ha en möjlighet att agera. Om mottagaren inte bestrider skulden fattar vi ett beslut: ett utslag om betalningsföreläggande. Det utslaget kan den som vill få tillbaka sina pengar sedan använda för att gå vidare och begära utmätning. Om de inblandade inte är överens om skulden fattar vi inget beslut. Den sökande kan då vända sig till domstol för att avgöra tvisten.

För skulder till staten, till exempel tv-avgifter eller studielån, gäller andra regler. Då behövs inget utslag från oss, eftersom sådana skulder inte behöver godkännas av den som ska betala. De lämnas därför direkt till oss för utmätning.