Förebygga skulder – lönsamt för kommuner

Under vecka elva och tolv träffar representanter från Kronofogden och Konsumentverket politiker i Forshaga (den 15 mars) och Torsby (den 21 mars) för att uppmärksamma problemet med överskuldsättning och samtidigt diskutera hur kommunen kan arbeta förebyggande.

Många kommuner i Värmland har svårt skuldsatta innevånare i jämförelse med övriga landet. Därför besöker Kronofogden och Konsumentverket och Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare, kommunerna Forshaga och Torsby. I hela Värmland har drygt 12 000 personer obetalda skulder, inlämnade till Kronofogden för indrivning. Den totala skulden uppgår till nästan 1, 7 miljarder kronor, visar en ny undersökning från Kronofogden och Konsumentverket. Av de skuldsatta är 1 211 ungdomar mellan 18-25 år.

Med anledning av den höga skuldsättningen bland kommuninvånarna i Värmland har Konsumentverket, Kronofogden och Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare inlett en turné för att besöka de kommuner i Värmland som har flest skuldsatta invånare i syfte att diskutera hur kommunerna kan jobba förebyggande.

– Vi ser att många skuldsatta har det svårt att komma ur skuldfällan och att det kan leda till ett livslångt utanförskap, säger Anna-Karin Lindahl från Kronofogden. Vi vet att överskuldsättningen är ett mycket stort problem som kostar samhället 30-50 miljarder årligen.

– Det är inte bara individen som tjänar på en väl fungerande budget-och skuldrådgivning, säger Margareta Lindberg från Konsumentverket. Vi är övertygade om att kommunerna kan spara stora pengar genom att utveckla det förebyggande arbetet och på så sätt minska utbetalningar genom exempelvis försörjningsstöd.

– Vi vet att vårt arbete i kommunerna kan bidra till att förebygga överskuldsättning, säger Ingela Pedersen, ordföranden i Budget-och skuldrådgivarnas förening. Vi har tillsammans ett ansvar att hjälpa skuldsatta kommuninnevånare att ändra på sin situation.

Kontaktpersoner:
Anna-Karin Lindahl, Kronofogden