Förebygga skulder – lönsamt för kommuner

Representanter från Kronofogden och Konsumentverket besöker politiker i Överkalix kommun den 18 april och Haparanda kommun den 19 april. Syftet är att uppmärksamma problemet med överskuldsättning och samtidigt diskutera hur kommunerna kan arbeta förebyggande.

Det är allt fler personer i Sverige som inte kan betala sina skulder. I Överkalix kommun och Haparanda kommun bor de flest skuldsatta invånarna i Norrbotten. I Norrbottens län har nästan 8 900 personer skulder hos Kronofogden, 812 av de skuldsatta personerna är ungdomar mellan 18-25 år.
Den totala skulden uppgår till drygt 1,4 miljarder kronor, visar en ny undersökning från Kronofogden och Konsumentverket.

Med anledning av den höga skuldsättningen inledde Konsumentverket, Kronofogden och Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare en turné hösten 2010 för att besöka kommuner i Värmland och Skåne. Nu har turnén kommit till de kommuner i norra Sverige som har innevånare med höga obetalda skulder, i syfte att diskutera hur kommunerna kan arbeta förebyggande.

– Vi ser att många skuldsatta har det svårt att komma ur skuldfällan och att det kan leda till ett livslångt utanförskap, säger Ingegärd Pettersson från Kronofogden. Vi vet att överskuldsättningen är ett mycket stort problem som kostar samhället 30-50 miljarder årligen.

– Det är inte bara individen som tjänar på en väl fungerande budget- och skuldrådgivning, säger Sharon Lavie från Konsumentverket. Vi är övertygade om att kommunerna kan spara stora pengar genom att utveckla det förebyggande arbetet och på så sätt minska utbetalningar genom exempelvis försörjningsstöd.

– Vi vet att vårt arbete i kommunerna kan bidra till att förebygga överskuldsättning, säger Ingela Pedersen, ordföranden i Budget- och skuldrådgivarnas förening. Vi har tillsammans ett ansvar att hjälpa skuldsatta kommuninnevånare att ändra på sin situation.

Kontaktpersoner:
Ingegärd Pettersson, Kronofogden