Kronofogden drev in 11,9 miljarder kronor

Förra året drev Kronofogden in drygt 11,9 miljarder kronor, en ökning med 300 miljoner kronor jämfört med 2017. Det framgår i myndighetens årsredovisning för 2018, som i dag har överlämnats till regeringen.

Tv kvinnor som lser ett papper
I årsredovisningen finns statistik och resultat från alla Kronofogdens verksamheter. Foto: Kronofogden.

Mer pengar till statskassan, brottsoffer och andra

Under 2018 har Kronofogden drivit in drygt 11,9 miljarder kronor. Det är en ökning med 300 miljoner kronor jämfört med året innan.

– De pengar vi utmäter går bland annat till att finansiera den offentliga sektorn, till brottsoffer och till andra som behöver vår hjälp för att få betalt. Samtidigt minskar skulderna för dem som ska betala med motsvarande summa, säger rikskronofogde Christina Gellerbrant Hagberg.

Rekordfå har skulder hos Kronofogden

För tredje året i rad minskar antalet skuldsatta. Vid årsskiftet hade knappt 414 000 personer en skuld hos Kronofogden. Inte sedan 1991 har antalet varit så få. Under året har cirka 10 800 personer fått skuldsanering, vilket har bidragit till minskningen. Men den sammanlagda skuldbördan fortsätter att växa, och fler fick också sin första skuld registrerad hos myndigheten. Det kan vara ett tecken på att fler lever med små ekonomiska marginaler och är känsliga för konjunktursvängningar.

– Det är extra viktigt att vi tillsammans med andra fortsätter vårt förebyggande arbete och gör det enkelt för människor att göra rätt från början, säger Christina Gellerbrant Hagberg.

Koll på skulderna via Mina sidor

”Hur stor är min skuld?” är en av de vanligaste frågorna till Kronofogden. Under 2018 fick de som undrar själva möjlighet att ta reda på sitt skuldsaldo direkt på nätet. Och den som vill ha betalt kan också ansöka om betalningsföreläggande med hjälp av en annan ny digital tjänst.

Vi har tagit flera viktiga steg mot att bli en mer modern myndighet, säger Christina Gellerbrant Hagberg. Under 2019 kommer allmänhet och företag att få tillgång till allt fler digitala tjänster hos oss.

I årsredovisningen finns statistik och resultat från alla Kronofogdens verksamheter under 2018.

Du hittar årsredovisningen som en bifogad fil längst ner i pressmeddelandet. Vill du veta mer, ring presstjänsten på 010-578 98 10.