Kronofogden drev in 12,3 miljarder kronor

12,3 miljarder kronor. Så mycket drev Kronofogden in förra året. En minskning med drygt 700 miljoner kronor jämfört med 2019, men samtidigt det näst bästa resultatet någonsin. Det framgår i myndighetens årsredovisning, som nu har överlämnats till regeringen.

Svenska sedlar i olika valrerHur många personer har skulder hos Kronofogden och hur mycket är de skyldiga? I årsredovisningen finns statistik och resultat från alla myndighetens verksamheter. Foto: Kronofogden

Pengar till statskassan, brottsoffer och andra som vill ha betalt

Under pandemiåret 2020 drev Kronofogden in 12,3 miljarder kronor. Det är en minskning med knappt 731 miljoner kronor jämfört med året dessförinnan. Samtidigt är det den näst högsta siffran i myndighetens historia. Minskningen beror främst på att fler fick möjlighet att ansöka om anstånd med inbetalningar av skatt, som var en av de beslutade åtgärderna för att mildra de ekonomiska konsekvenserna av covid-19.

– De pengar och värdesaker vi utmäter går bland annat till att finansiera den offentliga sektorn, till brottsoffer och till andra som behöver vår hjälp med att få betalt. Samtidigt minskar skulderna för dem som ska betala med motsvarande summa, säger rikskronofogde Christina Gellerbrant Hagberg.

Nya metoder förhindrar välfärdsbrott

Tack vare en tillfällig ökning av anslaget har Kronofogden förstärkt och utvecklat arbetet för att förhindra välfärdsbrott. Genom nya metoder har myndigheten bland annat motverkat fusk och bedrägerier med den statliga lönegarantin.

– I nära samverkan med andra myndigheter har vi förhindrat felaktiga utbetalningar på minst 5,3 miljoner kronor. Vi har dessutom bidragit till att Länsstyrelsen i Stockholm kunnat göra återkrav på cirka 16,1 miljoner kronor, säger Christina Gellerbrant Hagberg.

I samverkan med Skatteverket, länsstyrelserna och Tillväxtverket polisanmäler Kronofogden även misstänkta brott.

– Tidigare i år dömdes exempelvis ett 40-tal personer av tingsrätten för delaktighet i ett omfattande bedrägeri mot lönegarantin. Ekobrottsmyndighetens utredning byggde bland annat på uppgifter från vår polisanmälan, säger Christina Gellerbrant Hagberg.

Fakta om Kronofogdens konkurstillsyn och statlig lönegaranti

• Kronofogden har tillsyn över landets konkursförvaltare, och ser till att arbetet sköts ändamålsenligt och enligt gällande lag. Myndigheten granskar särskilt att de som ska ha betalt får tillbaka så mycket som möjligt och att konkursen avslutas så snabbt som möjligt.
  • Lönegaranti är en form av ersättning som staten betalar ut när ett företag gått i konkurs eller går igenom en rekonstruktion, för att kompensera anställda som inte får ut lön av sin arbetsgivare. Det är konkursförvaltaren eller rekonstruktören som beslutar om lönegarantin ska betalas eller inte. Ersättningen betalas ut av länsstyrelsen.

Du hittar årsredovisningen som en bifogad fil längst ner i pressmeddelandet. Vill du veta mer, ring presstjänsten på 010-578 98 10.