Kronofogden drev in 12,6 miljarder kronor

12,6 miljarder kronor. Så mycket drev Kronofogden in förra året. En ökning med drygt 700 miljoner kronor jämfört med 2020 och det näst bästa resultatet någonsin. Det framgår av myndighetens årsredovisning, som nu överlämnats till regeringen.

Graf ver indrivet belopp
I årsredovisningen finns statistik och resultat från alla Kronofogdens verksamheter under 2021.

Pengar till statskassan, företag, privatpersoner och andra som vill ha betalt

Under 2021 drev Kronofogden in knappt 12,6 miljarder kronor. Det är en ökning med 743 miljoner kronor jämfört med året innan och den näst högsta siffran i myndighetens historia.

– De pengar och värdesaker vi utmäter går bland annat till att finansiera den offentliga sektorn, men också till företag, privatpersoner och andra som behöver vår hjälp med att få betalt. Samtidigt minskar skulderna för dem som ska betala med motsvarande summa, säger rikskronofogde Christina Gellerbrant Hagberg.

Förstärkt arbete mot organiserad brottslighet

De senaste två åren har Kronofogden trappat upp sitt arbete för att förebygga och motverka brott, både i egen regi och tillsammans med andra myndigheter.

– Vi har fördjupat samarbetet med bland annat Polisen och Tullverket. I januari 2021 utmätte vi till exempel en resväska med 1,3 miljoner kronor i kontanter på Landvetters flygplats. I en annan samverkansoperation på Öresundsbron i november utmätte vi en klocka värd runt en halv miljon kronor, säger Christina Gellerbrant Hagberg.

Insatserna sker flera gånger i veckan i olika delar av landet. Det kan vara vid Polisens trafikkontroller, men också på strategiska platser som gränspassager, i krogmiljöer och utsatta områden.

– Våra befogenheter är långtgående och kompletterar de verktyg Polisen, Tullverket och andra myndigheter har. Vi utmäter kontanter och statussymboler som bilar, klockor och smycken direkt på plats. Det gör det kriminella livet besvärligt och försvårar finansieringen av nya brott, säger Christina Gellerbrant Hagberg.

Pengarna som kommer in går framför allt till skadestånd som kriminella är skyldiga sina brottsoffer, men också till att betala skatt, böter och andra skulder.

Du kan ta del av en kortversion av Kronofogdens årsredovisning på kronofogden.se/arsredovisning. Du hittar även hela dokumentet som en bilaga längst ner i pressmeddelandet. Vill du veta mer, ring presstjänsten på 010-578 98 10.