Kronofogden i Skåne driver in rekordbelopp från kriminella

Kronofogden i Skåne har hittills i år utmätt kontanter och värdesaker för 4,7 miljoner kronor från skuldsatta kriminella, visar nya siffror.
– Vi går mot ett rekordår. Ju tätare myndigheterna samarbetar, desto svårare blir det för kriminella att gömma sina tillgångar, säger Katarina Erman, sektionschef på Kronofogden.

Volvo brgas kronoinspektr med reflexvst i frgrunden
Volvon på bilden utmättes vid en samverkansinsats med Polisen i nordöstra Skåne den 20 maj. Den är värderad till 120 000 kronor. Foto: Kronofogden

Kronofogden samarbetar sedan flera år med bland annat Polisen, Tullverket och Ekobrottsmyndigheten för att motverka den organiserade brottsligheten i Sverige. Kronofogdens roll är att agera när kriminella har skulder till stat, företag eller privatpersoner.

– Vi utmäter bilar, kontanter, klockor och fastigheter. Men det kan också handla om märkeskläder och guldkedjor. Trots att kriminella ofta har stora skulder är det vanligt att de har dyra kläder och åker runt i exklusiva bilar. Tillgångar som vi har svårt att se vid en skrivbordsutredning, säger Katarina Erman.

Hittills i år har Kronofogden i Skåne deltagit i tio samverkansinsatser och utmätt tillgångar för 4,7 miljoner kronor, jämfört med fem insatser och 1,8 miljoner vid samma tid förra året. Framgångarna är till stor del en följd av utvecklade arbetssätt och ett mer effektivt samarbete med andra myndigheter.

Utmäter pengar och statussymboler

Förutom pengar till skadestånd får Kronofogden ofta in obetalda skatter, underhållsstöd, böter och skulder till Brottsoffermyndigheten.

– Om vi utmäter stora kontanta belopp kan vi förhindra att pengarna investeras i nya brottsupplägg, till exempel köp av vapen eller narkotika, säger Katarina Erman.

Men det finns också ett stort signalvärde i att samhället gör gemensam sak mot kriminella, menar hon.

– Genom att utmäta statusprylar som exklusiva bilar, märkeskläder och dyra klockor kan vi göra den brottsliga banan mindre attraktiv för de unga; i bästa fall kan vi även skapa ett tryck för förändring bland de äldre.

Alla måste hjälpas åt

Samarbetet mellan myndigheterna är helt avgörande, enligt Katarina Erman, men hon understryker att det inte bara är offentliga aktörer som kan bidra till att motarbeta den organiserade brottsligheten.

– Alla delar av samhället måste hjälpas åt om vi ska lyckas vända den negativa utvecklingen. Köp inte svarta tjänster eller stöldgods som kan bidra till brottslig verksamhet. Det ska inte löna sig att vara kriminell, säger hon.

Vill göra mer

Om en skuldsatt person stoppas i en rutinkontroll kan Polisen i dag inte beslagta hens egendom, även om personen har stora skulder och kör en lyxbil, bär dyra smycken eller har stora belopp på fickan. Om Kronofogden inte är på plats, behövs först en konkret brottsmisstanke.

– Det leder till att skuldsatta brottslingar får behålla saker som egentligen borde gå till att betala deras skulder, säger Katarina Erman och fortsätter:

– Vi vill att lagstiftningen ändras, så att Polisen och Tullverket får större möjligheter att tillfälligt omhänderta kontanter och värdesaker åt oss, utan att ha stöd i sina egna regelverk. Då skulle vi kunna driva in ännu mer pengar till brottsoffer och skattebetalare.

Vill du veta mer, ring presstjänsten på 010-578 98 10.