Kronofogden tar kampen mot överskuldsättningen

- Kronofogden hjälper inte bara dem som har pengar att fordra att få betalt. Vi vill också att människor ska undvika att hamna i skuldfällan. Om de ändå får problem, försöker vi hjälpa dem upp på banan igen så fort som möjligt, säger Erica Wass, tjänsteförrättande rikskronofogde och chef för Kronofogden.

Kronofogden bedriver ett omfattande förebyggande och vägledande arbete som ökar förutsättningarna för människor och företag att ha en sund ekonomi. Några exempel på Kronofogdens insatser och vad de leder till:

• minska överskuldsättningen för barn genom att föreslå lagändringar. Antalet barn med skuld hos Kronofogden har successivt minskat.
  • förebygga vräkningar, inte minst de som berör barnfamiljer, genom att föreslå lagändringar, sprida information till hyresvärdar samt genom samtal med utvalda kommuner.
  • öka kommunernas kunskaper om överskuldsättning och dess konsekvenser. Insatserna bidrar till att kommunerna satsar mer på budget- och skuldrådgivning.
  • hjälpa skuldsatta som får sin första skuld lämnad till Kronofogden för indrivning att inte återkomma med nya skulder. Information om konsekvenserna av skuldsättning gör att en klar majoritet av dem som fått informationen inte återkommer med nya skulder.
  • hjälpa djupt skuldsatta människor till ekonomisk rehabilitering. Drygt 5 300 personer fick under 2011 skuldsanering och därmed möjlighet att bli ekonomiskt aktiva medborgare igen.
  • motverka, i samarbete med andra myndigheter, grov organiserad brottslighet. Kronofogden utmäter tillgångar som påträffas hos skuldsatta som misstänks för grov organiserad brottslighet. Genom dessa insatser, så säkrades över 260 miljoner kronor under 2011.

- Det här är en bild som sannolikt inte är känd hos gemene man – att vi på Kronofogden faktiskt hjälper människor bort från skuldfällor. Vi har en viktig roll i att bidra till att människor ska kunna få balans i sin ekonomi, säger Erica Wass.

- I vår andra roll, att driva in obetalda skulder, är det viktigt att förstå att det finns någon på andra sidan, till exempel ett företag som inte fått betalt för sin vara eller tjänst. Vår dubbla roll är avgörande för att både vårt kreditsamhälle ska fungera och för att människor ska kunna få balans i sin ekonomi. Vi arbetar för att både den som har rätt att få betalt ska få det, samtidigt som ingen ska behöva bli överskuldsatt, säger Erica Wass.

Läs mer i Kronofogdens årsredovisning 2011.

Pressekreterare: Henrik Brånstad, Kronofogden
Tel. 010-578 98 77, 0722-12 65 90