Näthandel, vårdavgifter och mobilräkningar – första skulderna bland unga

Näthandel, vårdavgifter och mobilräkningar. Det är de vanligaste orsakerna till att unga mellan 18 och 20 år skuldsätter sig. Det visar ny statistik från Kronofogden. – Det är viktigt att unga får kunskaper i privatekonomi, så att de kan starta sitt vuxenliv på ett bra sätt, säger Kim Jonsson som arbetar i Kronofogdens förebyggande verksamhet.

Tv unga kvinnor framfr anslagsvgg
Kronofogden har kontakt med många unga som har svårt att få pengarna att räcka till och som tycker att det är svårt med privatekonomi. Foto: Kronofogden

På 18-årsdagen kan unga själva bestämma över sin ekonomi. Det betyder till exempel att de kan ta lån och teckna mobilabonnemang.

– Vi lever i ett konsumtionssamhälle där allt är lättillgängligt. Om du inte har koll på vad som gäller kan räkningarna lätt hopa sig. Då ökar risken för att skuldsätta sig. Privatekonomi är kul när du har koll men tyvärr är det inte så för alla i dag, säger Kim Jonsson.

Skulderna ökar ju äldre man blir

Kronofogden har undersökt vilka som är de vanligaste obetalda räkningarna i åldersgruppen 18-20 år. I statistiken kan man följa livshändelserna bland unga vuxna.

Körkort, vårdavgifter och näthandel är de tre vanligaste orsakerna till skulder bland 18-åringarna. Även skadestånd och mobilskulder sticker ut i statistiken. För 19-åringarna ökar antalet ärenden hos Kronofogden markant. Då dyker det upp obetalda räkningar från trafikförsäkringsföreningen, kommuner och bolag som levererar bredband. Även gymavgifter och studentmössor förekommer. Bland 20-åringarna tillkommer bland annat el- och kreditkortsskulder.

– Det finns ett stort behov av att arbeta med att förebygga skuldsättning bland unga, säger Kim Jonsson. Vinsterna är många. Unga kan till exempel ha svårt att flytta hemifrån, eftersom de inte kan få ett hyreskontrakt eller ett banklån om de har skulder hos Kronofogden.

Nytt undervisningsmaterial i privatekonomi

Kunskaper i privatekonomi är viktigt för alla. Därför har Kronofogden tagit fram undervisningsmaterialet Skuldkollen, som nu finns för både högstadiet och gymnasieskolan. Tanken är att eleverna ska få ny kunskap genom att diskutera och reflektera över sin egen privatekonomi.

– Vi har kontakt med många unga som har svårt att få pengarna att räcka till och som tycker att det är svårt med privatekonomi. Därför har vi tagit fram Skuldkollen, ett material som består av filmer, diskussionsfrågor och lärarhandledning. På så sätt kan vi förbereda unga inför att de fyller 18 år, så att de inte behöver starta vuxenlivet med skulder, säger Kim Jonsson.

Privatekonomi blir kul om du har koll

• Sätt upp mål, fundera ut vad du vill uppnå.
  • Gör en plan för din privatekonomi, du kan komma långt med lite planering.
  • Var aktiv, sök reda på det alternativ som är bäst för dig.
  • Våga fråga om du inte förstår.

Diagram: antal unga med obetalda räkningar som skickats till Kronofogden, januari–oktober

Satpeldiagram

Kontakt och mer information

Du hittar statistik om ungdomsskulderna längst ner i pressmeddelandet. Mer information om Skuldkollen hittar du på www.kronofogden.se/skola. Vill du veta mer, ring presstjänsten på 010-578 98 10.