Nu kan du köpa bitcoin hos Kronofogden

För första gången kan du köpa bitcoin hos Kronofogden. Nätauktionen startar i dag, torsdagen den 12 oktober, och stänger på torsdag nästa vecka. Det handlar om knappt 0,6 bitcoin till ett värde av cirka 23 000 kronor. Pengarna från försäljningen går som alltid till att betala någons skulder.

Digitala valutor, varav bitcoin är den första och mest kända av sitt slag, är en sorts elektroniska pengar som du kan skicka eller ta emot på internet. I takt med att fler använder sig av valutan ökar sannolikheten för att den som har en skuld också kan äga bitcoin.

– Tillgångar är inte bara bilen på uppfarten eller pengarna på bankkontot. Vi lever i en digital värld, och numera letar vi efter tillgångar såväl i datorer och hårddiskar som i telefoner och webbtjänster, säger Johannes Paulson, verksamhetsutvecklare på Kronofogden.

Kronofogden samverkar sedan flera år tillbaka med polisen och andra myndigheter för att säkra tillgångar som hittas hos personer med koppling till organiserad brottslighet.

– Eftersom du inte har pengarna på ett bankkonto knutet till ditt namn kan du handla i princip helt anonymt. Det har gjort bitcoin till ett populärt betalningsmedel bland kriminella. Vår förmåga att hitta och mäta ut bitcoin kan därför vara en viktig pusselbit i arbetet med att försvåra och motverka organiserad brottslighet, säger Johannes Paulson.

Vill du veta mer, ring presstjänsten på 010-578 98 10.

Fakta – digitala valutor på Kronofogden

Under senare år har skapats ett betalningsmedel, som kallas för digital valuta, kryptovaluta eller virtuell valuta. Den mest framträdande valutan i nuläget är bitcoin. Bitcoin kan beskrivas som en krypterad datafil som används som betalningsmedel direkt mellan användare, oberoende av banker och finansiella institut. Hos Kronofogden kan bitcoin förekomma i två situationer. Antingen blir vi tipsade av någon eller så misstänker vi själva att den skuldsatta äger bitcoin. När vi har sådana misstankar går vi vidare med att försöka spåra, mäta ut och därefter sälja innehavet, så att den som är skyldig pengar kan betala sin skuld.

Handla bitcoin på Auktionstorget

Kronofogden är en statlig myndighet som arbetar med skulder. Syftet med vår verksamhet är att den som har pengar att fordra ska få hjälp att driva in dem. Vi fastställer skulder, det vill säga ett bevis att en skuld är laglig, och driver även in obetalda skulder genom utmätning. Vårt förebyggande arbete syftar till att förhindra ny skuldsättning hos privatpersoner och företag. Kronofogden handlägger också ansökningar om skuldsanering och har tillsyn över konkursförvaltarnas arbete vid konkurser. Vi arbetar för att alla parter ska få sina intressen tillgodosedda på ett lagligt och korrekt sätt. Kronofogden har cirka 2 200 medarbetare på 37 kontor över hela landet, samt ett huvudkontor i Sundbyberg, nordväst om Stockholm. www.kronofogden.se