Småföretagare missar möjlighet till skuldsanering

I år kommer över 8 000 ansökningar om skuldsanering  till Kronofogden. Förväntningarna var dock högre. I somras kom nämligen nya regler som gör att till exempel näringsidkare får bättre möjlighet till skuldsanering.

De nya reglerna handlade konkret om två saker:

• Större möjlighet att bevilja skuldsanering för aktiva enskilda näringsidkare. En aktiv enskild näringsidkare kan få skuldsanering förutsatt att de ekonomiska förhållandena i verksamheten är enkla att utreda.
  • Skuldernas ålder ska inte längre beaktas särskilt vid skälighetsbedömningen. Skuldsanering kan därmed komma igång tidigare.

Kronofogden förväntade sig att fler näringsidkare skulle ta till vara den nya möjligheten till skuldsanering, men endast ett femtiotal har sökt.

- Småföretagarna har inte fått upp ögonen för möjligheten till skuldsanering ännu. Tanken är att du som företagare ska kunna fortsätta driva och utveckla din verksamhet även om du råkat i skuldfällan, säger Anna-Carin Gustafsson Åström, chef för skuldsaneringen på Kronofogden.

Kronofogden ser dock också redan positiva effekter av lagändringen. Det fortsatt höga inflödet till skuldsaneringen visar att många har motiverats att ta i tu med sina skuldproblem.

- Vi ser en tendens till att man tar i tu med sina ekonomiska problem tidigare eftersom kravet på skuldernas ålder har tagits bort. Tidiga insatser gör ju att den skuldsatte snabbare kan komma på fötter igen och det ger också större utdelning till fordringsägarna, säger Anna-Carin Gustafsson Åström.

Läs mer om skuldsanering:

Kontaktperson:

Anna-Carin Gustafsson Åström, Kronofogden, telefon 010-574 83 63, e-post anna-carin.gustafsson.astrom@kronofogden.se

Pressekreterare: Henrik Brånstad, Kronofogden
Tel. 010 – 578 98 77, 0722 – 12 65 90