Småskulder leder till dyra tilläggskostnader

Nästan 600 000 ansökningar om obetalda skulder (betalningsförelägganden) kom till Kronofogden under första halvåret  i år. Det är en minskning med nio procent jämfört med samma period förra året. Mer än tredjedel av ansökningarna återkallades av fordringsägaren. Det innebär att många får betala dyra tilläggskostnader – ofta för småskulder under 500 kronor.

- Det är bra att antalet obetalda skulder minskar men det är samtidigt oroande att så många småskulder leder till onödiga och dyra tilläggskostnader, säger Anders Nordenfors, chef för Kronofogdens betalningsföreläggande verksamhet.

Sammanlagt kom 578 633 ansökningar om obetalda skulder (betalningsföreläggande) till Kronofogden under första halvåret 2011. Det är nio procent mindre än motsvarande period förra året. Prognosen pekar på en minskning av antalet obetalda skulder också för hela 2011, förmodligen med cirka fem procent.

Över 40 procent av alla ansökningar om obetalda skulder återkallades under första halvåret 2011. En tredjedel av dessa återkallelser rörde belopp under 500 kronor och över två tredjedelar gällde belopp under 2 500 kronor. Kostnaden för en för sent betald räkning blir 640-800 kronor (340 kr i ombudsarvode, i de flesta fall 160 kr i inkassokostnad samt 300 kr i ansökningsavgift till Kronofogden).

- Många av dem som får sina småskulder återkallade har dessutom råkat ut för detta förut. Det betyder att de sammanlagt betalar rätt mycket pengar för sina relativt små skulder, säger Anders Nordenfors.

Några tips och råd kring skulder och privatekonomi:

• Ta kontakt direkt med inkassoföretaget eller fordringsägaren och förklara situationen. Försök att få dela upp betalningen i en avbetalningsplan eller kom överens om en senare betalningsdag om möjligt.
  • Fundera på hur ditt nätverk av vänner, familj och bekanta ser ut. Berätta att du har ekonomiska svårigheter och våga be om hjälp.
  • Har du frågor eller vill prata med någon om din ekonomi, kan du ringa Kronofogdens kundcenter. Vi finns här för att svara på dina frågor. Du når oss på 0771-73 73 00

Kontaktpersoner:

Christina Hallner Verksamhetsutvecklare, Kronofogdens betalningsföreläggande verksamhet, telefon 010-573 18 35, mobil 070-210 80 15

Anders Nordenfors, chef för Kronofogdens betalningsföreläggande verksamhet, telefon 010-573 18 62, mobil 070-667 85 82

Pressekreterare: Henrik Brånstad, Kronofogden
Tel. 010-578 98 77, 0722-12 65 90