Stabil konkursutveckling i Sverige

Konkursutvecklingen i Sverige är stabil och inte alarmerande visar Kronofogdens årliga rapport över konkurstillsynen. Totalt beslutades om konkurs i nästan 7 300 fall, vilket motsvarade en minskning med fyra procent.

Totalt beslutades om konkurs i 7 298 fall under 2011, vilket är en minskning med fyra procent jämfört med 2010. Konkurserna är ojämnt fördelade över landet, vilket i och för sig inte är ovanligt. Antalet konkurser ökade proportionellt sett mest i Blekinge med 23 procent medan antalet konkurser minskade med 30 procent på Gotland och 25 procent i Jönköping.

Kronofogdens prognos för 2012 är att antalet nya konkurser kommer att öka något och ökningen bedöms hamna på mellan fem och tio procent.

En viktig del i Kronofogdens konkurstillsyn är att bidra till att konkurserna avslutas snabbt. Andelen avslutade konkurser ökade med sju procent under 2011. Över hälften av konkurserna avslutades inom ett år.

Kostnaden för den statliga lönegarantin har ökat och uppgick förra året till 2,2 miljarder kronor. I detta belopp ingår statlig lönegaranti vid företagsrekonstruktion och konkurs i tre SAAB-bolag i Trollhättan. Andelen konkurser där konkursförvaltare har anmält brottsmisstanke uppgår till 35 procent av alla konkurser. Denna andel har varit relativt konstant över åren.

- Under de senaste åren har det förekommit ett systematiskt missbruk av den statliga lönegarantin. Därför samverkar vi med myndigheter, konkursförvaltarna och fackliga organisationer för att stoppa detta missbruk. Vi har bland annat påpekat att det behövs en översyn av lönegarantilagstiftningen, säger Lena Bäcker, verksamhetschef på Kronofogden.

Mer information:

Lena Bäcker, verksamhetschef Kronofogden, telefon 0730-48 10 01, e-post lena.backer@kronofogden.se, eller Per-Olof Lindh, enhetschef Kronofogden, telefon 010-574 75 42, e-post per-olof.lindh@kronofogden.se

Läs årsrapporten: http://www.kronofogden.se/download/18.4531e9b8136989b0f5e800014941/KFM_arsrapport_konkurstillsynen.pdf

Fakta om Kronofogdens konkurstillsyn:

Kronofogden har till uppgift att utöva tillsyn över att konkursförvaltningen sker lagenligt och ändamålsenligt samt att konkurser avvecklas snabbt. Tillsynen ska också bidra till att borgenärerna får bästa möjliga utfall. Kronofogden har även tillsyn över lönegaranti vid företagsrekonstruktion.

Pressekreterare: Henrik Brånstad, Kronofogden
Tel. 010-578 98 77, 0722-12 65 90