Skyddad yrkestitel för Kroppsterapeuter

Report this content

En skyddad yrkestitel för kroppsterapeuter, blir en av konsekvenserna av utredningen om ett nationellt register över personer som utövar alternativ- eller komplementärmedicin (AKM-registerutredningen), vars betänkande har offentligtgjorts idag. (SOU2004:123) Samhället betonar i och med utredningen behovet av kvalitet och patientsäkerhet.

- Utredningen föreslår att kroppsterapeuter som uppfyller krav på terapiutbildning och grundläggande utbildning i medicin kan anmäla sig till ett nationellt register och därmed få en skyddad yrkestitel. Vilket innebär att klienter lättare kan hitta fram till välutbildade och seriöst yrkesverksamma kroppsterapeuter, säger ordförande i Kroppsterapeuternas Yrkesförbund Kenth Dejenstam. Detta är en fråga som kroppsterapeuterna har drivit under många år. Utredningens förslag innebär att samhället nu öppet slår fast att kroppsterapeuterna är viktiga för utvecklingen av friskvården och skapandet av långtidsfriska arbetsplatser. Det nya registret, som sannolikt införs i januari 2006, är alltså ett steg i rätt riktning menar Kroppsterapeuternas Yrkesförbund. Det nationella registret välkomnas av Kroppsterapeuterna. Ett naturligt nästa steg är att den nya vårdministern Ylva Johansson också tar tag i grundfrågan och tillsätter en större utredning om kroppsterapiernas och alternativa medicinens ställning i lagstiftningen. En lagstiftning i tiden. För mer info gå in på www.kroppsterapeuterna.se eller ring Kenth Dejenstam på 070-7770331 Kroppsterapeuternas Yrkesförbund har drygt 4.000 medlemmar och organiserar massörer, zonterapeuter, akupressörer, kinesiologer, spaterapeuter, aromaterapeuter och shiatsuterapeuter. Våra medlemmar är välutbildade kroppsterapeuter med minst undersköterske nivå i basmedicin. Förbundets medlemmar är bundna av branschens etiska regler och arbetar under tysthetslöfte. För klienternas trygghets skull har de alla ansvars- och patientförsäkring. Medlemmarna i Kroppsterapeuternas Yrkesförbund ger varje år över tre miljoner behandlingar!