Filantropisk Östersjöanda i Eurocard Gotland Runt

Report this content

Zennström Philantropies ska rädda Östersjöns vars hälsa är mer hotad än någonsin. Överfiske och illegalt fiske har minskat artbestånden och utsläpp från människor och industrier begränsar Östersjöns möjligheter till ett hållbart liv. Just denna utveckling vill Zennström Philantropies förhindra.

Niklas Zennström jobbar även på fritiden. Den kände riskkapitalisten, som till vardags driver riskkapitalbolaget Atomico, har setts i hamnen i Sandhamn i samband med Sandhamn Race Week och Eurocard Gotland Runt. I år deltar hand i den stora havskappseglingen med en Marten 49:a och ska tävla i IRC-klassen på den längsta banan runt Gotland. Samtidigt passade Zennström på att arrangera ett seminarium på måndagen med ett antal ideella organisationer och filantroper som alla är knutna till Zennström Philanthropies.

- Stockholms skärgård är paradiset för en utlandssvensk som kommer hem, säger Niklas Zennström och tillägger att det är vackert på ytan men att under ser det inte lika bra ut. Redan idag är den lagliga fiskenivån hög, och dessutom tjuvfiskar 40%. Alarmerande, tycker Zennström.
Niklas Zennströms intresse för skärgården och miljön kom tidigt i livet. Redan som sjuåring började han fritidssegla och tillbringa somrarna i skärgården och miljöintresset har som för så många svenskar funnits där.
- Al Gore väckte mitt intresse för ett par år sedan och då insåg jag vilket enormt problem världen står inför och har med växthuseffekten, och bestämde mig för att engagera mig på allvar.

2007 startade Niklas och hans fru Zennström Philantropies, för att mer strategiskt arbeta med miljöfrågor. Organisationen har två huvudprogram, växthuseffekten och mänskliga rättigheter.

- Växthuseffekten är en global angelägenhet som därför behöver globala lösningar. Östersjöproblemet däremot är regionalt och vi vet numera hur en effektiv lösning kan se ut. I min situation så känner jag det nästan som en plikt att ta tag i detta och göra vad jag kan, säger Niklas Zennström.

Världsnaturfond, Naturskyddsföreningen och Coalition Clean Baltic är bara några ideella organisationer som gör viktiga insatser för att återställa Östersjöns miljöbalans. Vill man själv bidra är ett sätt att stödja dem men ett billigt och enkelt sätt att bidra är att använda miljömässigt tvättmedel och som seglare inte tömma septitanken i sjön.
Med hjälp från Zennström Philanthropies har den internationella organisationen Oceana fått möjlighet att etablera sig i Sverige och jobba med att kartlägga tjuvfisket.

Med 240 båtar i startfältet och goda väderutsikter hoppas Zennström på en spännande segling och inte alltför mycket algblomning runt Gotland.

För mer information vänligen kontakta Hélène Hernmarck på helene@ksss.se eller 0708-17 97 57.