• KSSS/

Fortsatt internationell satsning på Sandhamn Race Week och Gotland Runt

Fortsatt internationell satsning på Sandhamn Race Week och Gotland Runt

Efter två års prov har KSSS beslutat att satsa på en treårsplan för att etablera seglingsveckan Sandhamn Race Week och havskappseglingen Gotland Runt som internationellt toppevenemang. Tidpunkten för kappseglingsveckan i Sandhamn har nu bestämts att även i fortsättningen genomföras första veckan i juli närmaste tre åren. Starten för Gotland Runt går onsdagen den 6 juli 2011.
– Sverige har fått ett nytt stort seglingsevenemang och till det vill KSSS attrahera såväl världens bästa seglare som glada amatörer, säger Therese Ahlström, Klubbdirektör för KSSS.

Gotland Runt är den största havskappseglingen i Norden och en av världens främsta. Den populära och ofta tuffa seglingen samlar både Nordens främsta havskappseglare och hundratals amatörseglare i folkklassen SRS. På senare år har elitseglare och team från Volvo Ocean Race och flera andra världsregattor lockats till den klassiska seglingen i Sverige. Världsstjärnorna Russel Coutts, Paul Cayard liksom de svenska världsnamnen Niklas Zennström och Torbjörn Törnqvist är några av de senaste årens toppnamn i tävlingen.

Årets segling hade för andra gången norske kung Harald på startlinjen med en avancerad TP52, med vilken han också vann klassen IRC (Charlie), ORC Intenational (Charlie) samt ORC Intenational totalt.
– Vi vill fortsätta att utveckla Gotland Runt till internationell toppklass så att vi kan attrahera världens bästa havskappseglare och deras spektakulära båtar. Med Sandhamn Race Week får vi ett seglingsevenemang i klass med toppevenemang som Kieler Woche och Cowes Week, menar Therese Ahlström.

KSSS tar nu nya grepp för att öka attraktions- och konkurrenskraften i seglingsveckan. En ny kommersiell strategi har lagts för att förstärka samarbetet med klubbens företagspartners, en ökad satsning på pr och kommunikation ska öka medieintresset och kontakter med internationella seglingsklubbar ska öka deltagandet från utlandet.
– Intresset ökar för stora sportevenemang på elitnivå där också företagen har en möjlighet att stärka sina varumärken med sin närvaro och kundaktiviteter som ger nya upplevelser, förklarar KSSS klubbdirektör Therese Ahlström.

Sandhamn Race Week och Gotland Runt kommer att äga rum första veckan i juli 2011, vilket innebär 2-9 juli, där Gotland Runt startar på onsdag målgång på fredag-lördag. Innan dess kommer Race Week att inledas med bankappseglingar den 2-4 juli, där en av höjdpunkterna är SM i Express.

För mer information, kontakta Therese Ahlström, KSSS Klubbdirektör, therese@ksss.se

Taggar: