Kukas nya säljchef Joacim Lorentsson vill bredda marknaden för automationslösningar

Matkultur och teknik är två stora intressen som Joacim Lorentsson, Kuka Nordic AB nya nordiska försäljningschef har. Teknikintresset ledde till yrkesvalet, matintresset förgyller fritiden. Joacim Lorentsson kommer närmast från AH Automation i Kungshamn där han varit VD de senaste fem åren.

När Joacim Lorentsson den första april i år klev in på Kuka Nordics kontor i Västra Frölunda i Göteborg var det för att tillträda tjänsten som nordisk försäljningschef. Joacim tar nu ansvar för och leder försäljningen av företagets robotprodukter mot all industriverksamhet förutom fordonsindustrin i de fyra nordiska länderna samt Baltikum.

Fler ska förstå möjligheterna
Efter mer än 25 år i automationsbranschen känner han sig väl förberedd. De senaste fem åren har han varit VD för AH Automation i Kungshamn, något som gör att han även vet hur de för branschen så viktiga integratörerna arbetar, vad de vill att Kuka ska stå för och kunna erbjuda.

– Kuka Nordic har rejäla expansionsplaner och det känns därför både inspirerande och utmanande att få börja jobba med försäljning på den här nivån. Det här är ett företag som jag känner väl och som jag därför vet befinner sig i den absoluta framkanten, säger han.

Automation från hyllan
Joacim Lorentssons programförklaring handlar om att arbeta proaktivt för att öka kunskapen om automatiserad produktion så att fler förstår möjligheterna.

– Jag har följt och även bidragit till utvecklingen i branschen utifrån olika positioner vilket gör det lätt för mig att identifiera var automationslösningar kan gör verklig nytta, säger Joacim. Och en sak är klar, många verksamheter utanför verkstadsindustrin skulle tjäna på att investera i automatiserad produktion.

Utvecklingen av produkter, nya robotar och mjukvara gör att icketraditionella automationsbranscher som exempelvis livsmedelsindustrin och verksamheter med monteringsmoment har mycket att vinna på investeringar i robotlösningar.

Men även om utvecklingen har tagit stora steg finns naturligtvis mycket kvar att göra menar Joacim.

– En utmaning vi har och jobbar med är att göra våra produkter ännu mer tillgängliga för kunderna. Det handlar om att förenkla till exempel genom utveckling av användargränssnitt.

Joacim menar att ett nästa utvecklingssteg är att erbjuda färdiga applikationer direkt från ”hyllan”. De ska vara så kundanpassade från start att de enkelt kan installeras av kundens egna tekniker. De mer utvecklade lösningarna kommer naturligtvis även framöver att byggas av systemintegratören.

Matkultur och teknik
Joacim Lorentsson är uppvuxen i Kungshamn och där bor han fortfarande kvar med hustrun i ett hus med havskontakt. Vid sidan av jobbet är Joacims främsta intresse matkultur. Alltså inte enbart att tillreda mat utan även vilken roll maten har i olika länder och hur man arbetar med mat.

– Hade jag inte blivit tekniker hade jag säkert blivit kock, säger han.

Kontakt för ytterligare information:
Carola Andersson. Marknad
Kuka Nordic AB
e-post: carola.andersson@kuka.se

Fakta om Kuka Nordic
KUKA Roboter GmbH med huvudkontor i Augsburg är ett företag inom KUKA Aktiengesellschaft och räknas som en av världens ledande leverantörer av industrirobotar. Kärnkompetens ligger inom utveckling, produktion och försäljning av industrirobotar, styrningar och programvara. Företaget är marknadsledande i Tyskland och Europa och ligger på tredje plats globalt. KUKA Roboter GmbH har globalt ca 3180 medarbetare. År 2012 var omsättningen 742,6 milj. euro. Företaget är representerat med mer än 25 filialer på de viktigaste marknaderna i Europa, Amerika och Asien.

KUKA NORDIC AB i Göteborg är ett svenskt dotterbolag till KUKA Roboter GmbH

Taggar: