Robotar framgång för stålindustri

Report this content

En investering som gett snabbare och jämnare tempo och högre kvalitet tillsammans med bättre arbetsmiljö. Ovako Tube & Ring AB:s nya helautomatiserade ringvalsverk i Hofors har blivit en framgång. En viktig faktor i den lyckade satsningen är tre stora robotar från Kuka som tagit över alla tunga och monotona arbetsmoment. Verket bedöms som världens största helautomatiserade i sitt slag.

Tre år efter starten av Ovako Tube & Rings nya helautomatiska ringvalsverk kan företaget konstatera att investeringen motsvarar alla högt ställda förväntningar.

– Det har gett oss helt andra möjligheter med både ökad kapacitet och jämnare kvalitet, berättar Leif Westlund på Ovako Tube & Ring AB.

Det nya verket är ett av fem ringvalsverk som finns i företagets produktionsanläggning i Hofors som ligger mitt i Sveriges stålregion. I anläggningen produceras ringar till rullningslager i olika storleksklasser och det nya verket svarar för tillverkningen av ringar i mellanstora klassen från 50 till 400 kg.

– Det är stora vikter som ska hanteras med hög, jämn takt i en krävande miljö med både 1200-gradig värme och omfattande luftfuktighet på grund av verktygskylningen, fortsätter Leif Westlund på Ovako Tube & Ring AB. Vi är världsledande på området och för att kunna säkra konkurrenskraften för framtiden har det varit nödvändigt att automatisera driften så långt som möjligt. Det nya verket ingår i vårt pågående arbete att höja kapacitet och konkurrenskraft.

Bättre arbetsmiljö
Nyckeln till den helt automatiserade tillverkningen är tre stora standardrobotar som levererats av Kuka Nordic. De har tagit över moment som tidigare utfördes manuellt. Idag hanterar de tre stora robotarna produkten i hela linjen från att det 1200 grader varma och rödglödgade stålämnet kommer ut från ugnen till dess att den färdiga ringen staplas för avsvalning.

– Det här är en hantering som tidigare utförts av truckar, travers och även slitsamma och utsatta manuella arbetsmoment som tagits över av robotarna, förklarar Leif Westlund med blicken fäst på de tre robotarnas arbete utanför manöverhytten. Vi har vunnit en bättre arbetsmiljö på investeringen som samtidigt skapar trygghet för alla eftersom vi blir mer konkurrenskraftiga på världsmarknaden.

De tre robotarna från Kuka är av modellen KR 1000 Titan som är störst i företagets program. Robotarna klarar vardera lyft på upp till 1,3 ton med en räckvidd på fyra meter. Trots den kraftfulla kapaciteten är robotarna mycket smidiga.

– Vi tittade på robotalternativ men de var dubbelt så stora och klarade inte de krav vi har på åtkomlighet, säger Leif Westlund. Kapacitetsmässigt var det ingen skillnad på de två alternativen och då blev valet av Kuka enkelt. Kuka har nu utifrån våra önskemål byggt upp sin tillgänglighet med service i närområdet för att kunna möta våra behov av korta inställelsetider och närhet.

Tre robotar gör jobbet
De tre robotarna servar varsin station i tillverkningslinjen. Den första roboten plockar det 1200 grader varma ämnet från ugnen över till pressen där det grovformas till en rund form. Därefter tar robot två över och lyfter det grovformade ämnet till håltagning och valsning vilket är det sista steget i bearbetningen fram till färdig ring. Robot två skjuter sedan ut den färdigvalsade ringen till ett transportband som för bort ringen till robot tre som staplar varma och kontrollerade ringar för avsvalning på brickor.

– Vi är stolta över att ha fått leverera de tre robotarna, säger Jacob Vierø från Kuka Nordic. Trots den tuffa miljön de används i är det standardrobotar som vi levererat. De är försedda med värmeavvisande färgbeläggning, men det ingår i standardalternativen som valbara tillägg.

Varje ring mäts och kontrolleras automatiskt i varmt tillstånd före stapling med hjälp av ett mätsystem. Här ligger en stor del av effektivitetsförbättringen. Automatiseringen gör det möjligt att ha en kontinuerlig drift där kvaliteten håller samma jämna nivå på alla tillverkade enheter. Detta gör det möjligt att direkt kontrollera att ringarna håller rätt mått och dimensioner. Tidigare var variationen större och mätningen kunde inte göras förrän efter att ringarna svalnat till kallt tillstånd vilket tar åtskilliga timmar.

Behoven av rullager ökar
Att bygga ett nytt valsverk är en stor investering som ska leva i många år framåt. För Ovakos del är den väl värd sina pengar med tanke på framtidsutsikterna. Behovet har rullningslager i alla storlekar ökar hela tiden. Tillämpningsområdena är näst intill oändliga och nya tillkommer hela tiden. Material från Ovako används över hela världen till allt från truckar, entreprenadmaskiner och kranar till vindkraftverk och maskiner inom verkstad.

Huvudleverantör av ringvalsverket är SMS Meer från Tyskland.

Kontakt för ytterligare information:
Carola Andersson, marknad
Kuka Nordic AB
Tel: 031-726 62 68  Mobil: 070-832 70 68
E-post: carola.andersson@kuka.se
www.kuka.se

Fakta om KUKA KR 1000 TITAN
KR 1000 titan är den starkaste och största 6-axliga robot som finns på marknaden.
Lyftkapaciteten är upp till 1000 kg och roboten används bland annat inom glas-, gjuteri-, byggmaterial- och fordonsindustrin. Internet: http://www.kuka-robotics.com/en/products/industrial_robots/heavy/kr1000/start.htm

Fakta om Kuka Nordic
KUKA Roboter GmbH med huvudkontor i Augsburg är ett företag inom KUKA Aktiengesellschaft och räknas som en av världens ledande leverantörer av industrirobotar. Kärnkompetens är inom utveckling, produktion och försäljning av industrirobotar, styrningar och programvara. Företaget är marknadsledande i Tyskland och Europa och ligger på tredje plats globalt. KUKA Roboter GmbH har globalt ca 3180 medarbetare. År 2012 var omsättningen 742,6 milj. euro. Företaget är representerat med mer än 25 filialer på de viktigaste marknaderna i Europa, Amerika och Asien.

Fakta om Ovako
Ovako är en ledande europeisk producent av komponentstål till kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Produktionen omfattar låglegerat stål och kolstål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Bolaget har elva produktionsorter och ett flertal säljbolag i Europa och USA. Omsättningen 2012 uppgick till 937 miljoner euro och antalet anställda var 3 040. Den totala produktionskapaciteten är 1,3 miljoner ton stål per år.

Bilder: Samtliga bilder kommer från SMS utom porträttbild på Leif Westlund som är tagen av Roger Blomqvist, Informedia.

Taggar: