• Kulturreklam/

Kulturen i karantän: Kulturreklam bjuder stockholmarna på internationellt erkänd konst i det offentliga rummet

Kulturreklam bejakar konstlivet – utställningar som på grund av sammankomstförbudet inte kan äga rum inomhus erbjuds nu plats i det offentliga rummet genom Kulturreklams olika annonsytor. Den 7-28 maj visas fem fotografiska verk av Louise Enhörnings ”Tomorrowland” i storformat, presenterat av Plan_5. Platsen är Fältöverstens fasad på Värtavägen 1-9 i Stockholm. Varje bild mäter sex kvadratmeter och visas i Kulturreklams stortavlor utomhus.

“Att våra annonsytor blir en konstutställning känns både roligt och intressant. Louise Enhörnings fina verk lär i sig själva väcka tankar och inspiration hos förbipasserande, och formatet stortavlor förstärker intrycket. I denna svåra tid måste konsten hitta nya kanaler för att möta sin publik. Vi hoppas att ”Tomorrowland” kan initiera fler konstutställningar i våra annonsytor”, säger Carl Jurell, VD för Kulturreklam.

Om Louise Enhörning

Louise Enhörning (f. 1976) är en svensk konstnär som främst arbetar med fotografi. Efter att ha varit verksam i Paris i 10 år är hon nu bosatt i Stockholm. Louise Enhörning har haft separatutställningar på Loyal Gallery (Stockholm), Saatchi & Saatchi Stockholm och Galerie OFR (Paris), och har deltagit i grupputställningar över hela världen. Hennes installation Toys‘R’Us finns på Skånes universitetssjukhus och nyligen släppte Weekday en serie med Enhörnings bilder. Mer info: louiseenhorning.com

Om Kulturreklam

Kulturreklam är ett företag som erbjuder utomhusreklam på ca 5 000 kontaktytor i Stockholms utomhusmiljö, fördelat på fyra olika mediakanaler: Kulturtavlor på lyktstolpar, Affischramar på elskåp, Stortavlor på husfasader och Evenemangsbanér på lyktstolpar. Dessa ytor och kanaler upplåts vanligtvis åt aktörer och budskap med koppling till kultur, idrott, föreningsliv, välgörenhet samt samhällsinformation. Under coronatider är alla sorters annonsörer välkomna. Mer info: kulturreklam.se

Om Tomorrowland

Tomorrowland ingår i projektet Fantasyland som Louise Enhörning arbetat med sedan hösten 2019. Projektet fotograferades i Stockholm och på Disneyland i Kalifornien. Bilderna ifrågasätter våra förutfattade idéer om tid, minne och rum, det undermedvetna och parallella universum.

Om Plan_5

Under ”Tomorrowlands” utställningsperiod presenteras bilder, texter och stories på Instagramkontot plan_5. Plan_5 är en konstnärsdriven plattform, grundad i Stockholm av Martin Kozlowski med ambitionen att visa svensk och internationell samtidskonst och en vilja att utforska möjligheterna till att visa konst via alternativa kanaler. Plan_5 existerar främst via Instagram men kommer också göra gästspel på Stortavlorna/Kulturtavlorna i Stockholm och andra platser.

Carl Jurell, 0733-82 81 03 – carl@kulturreklam.se

Louise Enhörning, 0703-78 99 79 – louise@enhorning.se

Fotografen Louise Enhörnings utställning "Tomorrowland" kan pga sammankomstförbudet inte äga rum inomhus, och tar därför plats i det offentliga rummet genom Kulturreklams olika annonsytor.

Citat

Att våra annonsytor blir en konstutställning känns både roligt och intressant. Louise Enhörnings fina verk lär i sig själva väcka tankar och inspiration hos förbipasserande, och formatet stortavlor förstärker intrycket. I denna svåra tid måste konsten hitta nya kanaler för att möta sin publik. Vi hoppas att ”Tomorrowland” kan initiera fler konstutställningar i våra annonsytor.
Carl Jurell, VD på Kulturreklam