Kulturreklams utomhuskanaler fortsatt tillgängliga för alla

Kulturreklam erbjuder ca 5 000 utomhusreklamytor för kultur, idrott, föreningsliv, välgörenhet, samhällsinformation och evenemang. Detta görs huvudsakligen i Stockholm och sker i samarbete med kommunen och lokala fastighetsägare. Med anledning av coronapandemin är reklamytorna fortsatt öppna för annonsörer från alla typer av branscher. Undantaget gäller till och med halvårsskiftet.

Coronavirusets framfart under snart två års tid har haft en negativ påverkan på landets och Stockholms kulturaktörer. Något som i förlängningen fått en motsvarande påverkan på Kulturreklams verksamhet – och därmed kulturens framtida möjligheter att synas i det offentliga rummet. Genom ett antal olika åtgärder har de negativa effekterna för Kulturreklam emellertid kunnat dämpats. En av dessa åtgärder har varit det tillfälliga undantag från policyn och regelverket som reglerar till vilka avsändare reklamytorna får upplåtas.

Kulturreklam har i och med omikron och den så kallade fjärde vågen inhämtat tillstånd om fortsatt tillfälligt policyundantag, vilket innebär att samtliga ca 5 000 ytor under våren 2022 är tillgängliga för alla sorter av annonsörer.

Kulturreklam är stolt över sin starka nischställning men samtidigt också tacksam över denna möjlighet att säkerställa verksamhetens framtid och därmed även kulturens möjlighet att synas i det offentliga rummet.

Under fjolåret innebar policyundantaget att företag som Reitan/Pressbyrån, MEDS, Max Burgers, Kavall med flera återkommande anlitade Kulturreklams tjänster och därmed bidrog till kulturexponeringens framtida överlevnad.

– Vi har märkt att möjligheten för alla branscher att nå stora publikmängder till en ytterst låg kontaktkostnad varit mycket populär och rent krasst varit ekonomiskt framgångsrik för kunderna. Samtidigt bidrar det alltså till att säkerställa kulturens fortsatta plats i offentlig miljö, säger Carl Jurell, VD på Kulturreklam.

Carl Jurell, 0733-82 81 03 – carl@kulturreklam.se

Kulturreklam är ett företag som erbjuder utomhusreklam i ca 5 000 olika kontaktytor i Stockholms utomhusmiljö, fördelat på fem olika mediakanaler: Kulturtavlor på lyktstolpar, Affischramar på elskåp, Stortavlor på husfasader, Evenemangsbanér på lyktstolpar och Kulturramar i tunnelbanan. Dessa ytor och kanaler upplåts åt aktörer och budskap med koppling till kultur, idrott, föreningsliv, välgörenhet och samhällsinformation. Under Covid19-pandemin är de flesta av Kulturreklams annonsytor tillgängliga för alla typer av aktörer och avsändare.

Med anledning av coronapandemins effekter på kulturlivet och därmed på Kulturreklams verksamhet, är Kulturreklams reklamytor fortsatt tillgängliga för alla typer av annonsörer tom halvårsskiftet.