Poesi och skönlitteratur = endast böcker och ljudböcker? Tänk igen. Nu lanseras nyskriven poesi och skönlitteratur i stortavlor och affischramar på elskåp runtom i Stockholms stad.

Författarna Anna Axfors, Elis Monteverde Burrau, Ludvig Köhler och Martin Luuk har gått samman och bildat Renate förlag, med viljan att föra ut texter till folket utan mellanled och ge ut nyskriven litteratur i affischform. Lanseringen görs i samarbete med Kulturreklam som upplåter 500 affischramar på elskåp och ca 25 stortavlor på gator och torg runtom i Stockholm. Publiceringen sker i tre veckor, 25 oktober – 14 november. Projektet möjliggörs av finansiering från Kulturrådet.

- Ett mer kongenialt sätt att upplåta våra kulturreklamytor på, än till denna nyskapande men ändå nygamla litterära uttrycksform, har jag svårt att tänka mig. Oerhört kul och spännande, säger Carl Jurell, VD på Kulturreklam.

- Vår primära ambition är att föra ut litteraturen till läsarna utan mellanled och göra den till en del av vår gatubild, säger Martin Luuk.

Martin Luuk fortsätter kort om bakgrunden:

- Vi har inspirerats av all all textbaserad affischkonst från Martin Luthers uppspikade teser på kyrkporten i Wittenburg, via politiska manifest, till mer poetiska skrifter som Sun Ra:s pamfletter i Chicago i mitten av 50-talet och Renate Bauers konstnärliga ordlabyrinter i dagens Stockholm.

Under lanseringskampanjen publiceras följande textförfattare:

- Anna Axfors, född 1990, poet och kulturjournalist, Malmö

- Elis Monteverde Burrau, född 1992, poet och författare, Stockholm

- Ludvig Köhler, född 1989, poet och författare, Stockholm

- Martin Luuk, född 1968, manusförfattare och författare, Stockholm

Texterna ges ut som litterära affischer i begränsad upplaga vilka kan köpas via Renate förlags hemsida och på utvalda fysiska butiker i Stockholm. Fler utgivningar planeras till framtiden.

Renate förlag finns på renateforlag.com

Mer info om Kulturreklam på kulturreklam.se

Med stöd av Kulturrådet.

Carl Jurell, 0733-82 81 03, carl@kulturreklam.se

Martin Luuk, 073-569 03 80, martin@luuk.se

Kulturreklam är ett företag som erbjuder utomhusreklam i ca 5 000 olika kontaktytor i Storstockholms utomhusmiljö, fördelat på fem olika mediakanaler: Kulturtavlor på lyktstolpar, Affischramar på elskåp, Stortavlor på husfasader, Evenemangsbanér på lyktstolpar och Kulturramar i tunnelbanan. Dessa ytor och kanaler upplåts åt aktörer och budskap med koppling till kultur, idrott, föreningsliv, välgörenhet och samhällsinformation.

Martin Luuk med poet- och författarkollegor lanserar litteratur som del av gatubilden, i ett samarbete med utomhusreklamföretaget Kulturreklam, finansierat av Kulturrådet.

Citat

Martin Luuk