Ny styrelseordförande för Kulturreklam

Kulturreklam har utsett Mats Schultze till ny styrelseordförande. Rekryteringen till ordförandeposten är en viktigt del i bolagets fortsatta utveckling.

I över ett decennium har Kulturreklam framgångsrikt hjälpt kulturaktörer i Stockholm att nå ut med sina budskap genom dedikerade annonsytor över hela staden. Utnämningen av ny styrelseordförande är ett led i Kulturreklams pågående arbete att ta in mer extern kompetens i den tidigare ägarledda styrelsen. Mats Schultze har lång erfarenhet av att skala upp små- och medelstora företag inom bland annat IT-, kommunikations- och byggbranschen, både genom styrelsearbete och i ledningsgrupper.

– Det är ett högst medvetet val att välja en ordförande som inte kommer från kultursektorn eller reklambranschen, den kompetensen finns redan i styrelsen. Mats kommer tillföra värdefull kunskap och insikter till arbetet med att utveckla vårt erbjudande. Han är en vass analytiker med intellektuell höjd i sina resonemang och har ett tydligt fokus på affären, säger Kulturreklams vd Carl Jurell.

Mats Schultze kommer in som styrelseordförande i ett viktigt skede av Kulturreklams utveckling, där målet är att etablera sig i fler städer och regioner.

– Det ska bli väldigt roligt att genom styrelsearbetet i Kulturreklam få vara med och bidra till att hjälpa kulturaktörer både på fler sätt och på fler platser, säger Mats Schultze.

Kulturreklams unika koncept, med annonsytor öronmärkta för bland annat kultur, evenemang och föreningsliv, bygger på ett nära samarbete med bland annat Stockholms stad samt flera andra närliggande kommuner, fastighetsägare och elbolag. Modellen har stor potential att bidra till ökad synlighet för kulturaktörer över hela landet, bland annat pågår testverksamhet just nu i Malmö.

– Kultur har en samhällsbyggande funktion och jag tror att vi många gånger underskattar kulturens förmåga att upplysa, påverka och inspirera oss alla. Kulturreklam spelar en viktig roll för att människor ska kunna ta del av kulturutbudet och jag ser fram emot att vara delaktig i denna process, säger Mats Schultze.

Fakta Kulturreklam:

Kulturreklam hjälper kunder att nå ut med budskap i offentliga miljöer genom bland annat affischer i ramar på elskåp, stortavlor och kulturtavlor på lyktstolpar.

Kunderna utgörs av allt från stora arrangörer som Gröna Lund och Live Nation till mindre kulturutövare som Orionteatern och Strindbergs Intima Teater.

Exponeringsmöjligheterna är öronmärkta för kultur, idrott, evenemang, nöjen, föreningsliv, välgörenhet, samhällsinformation samt aktiviteter riktade mot barn och ungdom.

7% av Kulturreklams ytor upplåts till välgörande ändamål. Bland annat har Kulturreklam samarbetat med Situation Sthlm, Stockholms Stadsmission och Bris.

VD Carl Jurell, 0733-82 81 03 – carl@kulturreklam.se

Kulturreklam är ett företag som erbjuder utomhusreklam i ca 5 000 olika kontaktytor i Storstockholms utomhusmiljö, fördelat på fem olika mediakanaler: Kulturtavlor på lyktstolpar, Affischramar på elskåp, Stortavlor på husfasader, Evenemangsbanér på lyktstolpar och Kulturramar i tunnelbanan. Dessa ytor och kanaler upplåts åt aktörer och budskap med koppling till kultur, idrott, föreningsliv, välgörenhet och samhällsinformation.

Kulturreklam har utsett Mats Schultze till ny styrelseordförande.

Citat

Kultur har en samhällsbyggande funktion och jag tror att vi många gånger underskattar kulturens förmåga att upplysa, påverka och inspirera oss alla. Kulturreklam spelar en viktig roll för att människor ska kunna ta del av kulturutbudet och jag ser fram emot att vara delaktig i denna process.
Mats Schultze, styrelseordförande Kulturreklam