Den 17 augusti och tre veckor framåt hälsar 28 konstnärer, fotografer och kulturskapare konsten välkommen tillbaka på Stockholms gator med fotoutställningen SAKNAD!. Se verk av exempelvis Nathalia Edenmont, Marie-Louise Ekman, Jakob Dahlström, Frida Hyvönen och Rolf Lassgård. SAKNAD! äger rum i Kulturreklams 500 affischramar på elskåp och 70 stortavlor på husfasader runtom i Stockholm.

Utställningen SAKNAD! är en hommage till alla konstnärer och livsviktiga kulturinstitutioner som gör livet så mycket bättre och som vi saknat under pandemin. Utställningen öppnar tisdag den 17 augusti och avslutas med finnissage tisdag den 7 september på Wetterling Gallery i Kungsträdgården. Vi utesluter inte att enskilda konstnärer under utställningsperioden bjuder in till egna spektakel. Håll utkik!

Medverkande fotograf- och konstnärspar

Jakob Dahlström – Nathalia Edenmont

Knut Koivisto – Per Morberg

Mattias Edwall – Marie-Louise Ekman

Katarina Di Leva – David Lagerqvist

Fredrika Eriksson – Leen Hashisho

Magnus Länje – Rolf Lassgård

Per Kristiansen – Frida Hyvönen

Mikeadelica – Gladys Del Pilar

Stefan Holm Mardo – Peter Jöback

Valentin Nordström – Mr. Tophat

Jenny Baumgartner – Irya Gmeyner

Johan Bergmark – Jannike Grut

Mats Högberg – Saadia Hussain

Oliver Martin Henriquez – Oliviah

SAKNAD! har skapats under kort tid – inbjudan gick ut i början av sommaren till drygt 30 fotografer och lika många konstnärer. Det har resulterat i både nya och gamla möten och 14 vackra fotografiska ögonblick med 14 konstnärer.

Kurerat av Scenit, Gerilla och Skogsväsen i Kulturreklams ytor
SAKNAD!:s konstnärliga innehåll samproduceras av Ulrika Skoog Holmgaard, Scenit Produktion, Kattis Tjernström, Gerilla Produktion och Carl Göran Martini från föreningen Skogsväsen, efter en idé av Ulrika Skoog Holmgaard. För upplåtelse av utställningsytor och mediakanaler samt för all produktion står Kulturreklam. SAKNAD! är möjliggjort med finansiellt stöd från Kulturrådet och Ideell Kulturallians.

SAKNAD! är vår hyllning till konsten, vårt “glöm aldrig” allt som drabbat så många människor, men ännu mer vår önskan om att bejaka hoppet om allt det underbara, professionella, kreativa och underhållande som vi snart åter njuter av, säger Ulrika Skoog Holmgaard, VD Scenit Produktion.

Genom detta samarbete kan vi manifestera kulturens och konstens återkomst på scenerna och i det offentliga rummet, vilket glädjer oss och är avgörande för vår verksamhets framtid, säger Carl Jurell, VD på Kulturreklam.

Ytterligare information
Den 16 augusti kl 08.00 presenteras alla medverkande, alla fotografier och de medverkandes egna texter på projektets hemsida www.saknad.net

Tack DOT Stockholm, Thomas Hultgren, allas engagemang, Patrick Miller (Manocamera).
Med stöd av Kulturrådet, Kontaktnätet (Ideell kulturallians).

Ulrika Skoog Holmgaard, 070-1085757, ulrika@scenitproduktion.se
Kattis Tjernström, 070-5293929, kattis@gerilla.se
Carl Jurell, 0733-828103
, carl@kulturreklam.se

Kulturreklam är ett företag som erbjuder utomhusreklam i ca 5 000 olika kontaktytor i Storstockholms utomhusmiljö, fördelat på fem olika mediakanaler: Kulturtavlor på lyktstolpar, Affischramar på elskåp, Stortavlor på husfasader, Evenemangsbanér på lyktstolpar och Kulturramar i tunnelbanan. Dessa ytor och kanaler upplåts åt aktörer och budskap med koppling till kultur, idrott, föreningsliv, välgörenhet och samhällsinformation.

Rolf Lassgård, Frida Hyvönen, Marie-Louise Ekman med flera i konstutställning på Stockholms gator. Den 17 augusti och tre veckor framåt hälsar 28 konstnärer, fotografer och kulturskapare konsten välkommen tillbaka på Stockholms gator med fotoutställningen SAKNAD!.