STHLMS LIVESCEN i gemensam kampanj efter pandemin

Ett samarbete mellan Kulturreklam och olika spelställen i Stockholm lanseras i april under namnet STHLMS LIVESCEN. Debaser, Nalen, Södran och Fasching marknadsför tillsammans sina konserter i en omfattande affischkampanj som går upp i Kulturreklams ytor för utomhusreklam. Satsningen finansieras av Kulturrådet.

Coronapandemin är i avklingande och livemusiken tillbaka utan restriktioner. Det uppdämda behovet av livespelningar både bland publik, arrangörer och utövare har lett till att utbudet och därmed konkurrensen just nu är enorm. Nödvändiga ombokningar på grund av pandemins olika vågor har de senaste två åren tvingat arrangörerna att göra nya kampanjer inför varje nytt men sedermera inställda speldatum – med resultatet att marknadsföringsbudgeten sedan länge är slut. Det har dessutom visat sig vara svårt att skapa uppmärksamhet kring dessa uppskjutna konserter när publiken nu äntligen kan är välkommen.

Allt detta sammantaget gör behovet av marknadsföring större än någonsin – liveproduktionerna ska bära sig själva och det är nu spelställena ska jobba ikapp sin Covid-drabbade ekonomi. I det ljuset är den gemensamma kampanjen mycket läglig.

STHLMS LIVESCEN och dess innehåll är ett samarbete mellan Debaser, Nalen, Södran och Fasching som är initierat och projektlett av Kulturreklam samt koordinerat av artistbokaren Janne Kleman. För konstnärlig visuell utformning står Björn Atldax från formgivarduon VÅR och utomhusreklamytorna upplåtes av Kulturreklam. Kampanjen är fördelad över tre perioder och går upp i affischramar på elskåp och stortavlor på fasader. Projektet finansieras av Kulturrådet.

Jag är glad och stolt att ha kunnat sy ihop detta samarbete för den för Stockholms kulturliv så viktiga livescenen, säger Janne Kleman, extern projektkoordinator för STHLMS LIVESCEN.

– Det är väldigt roligt att våra reklamytor används på ett sätt som hjälper Stockholms livemusikarrangörer – dels i sig, dels då ett välmående kulturliv är viktigt för en levande stad, säger Jonny Jergander, säljchef på Kulturreklam.

För mer info: Jonny Jergander, 076-517 36 66 – jonny@kulturreklam.se

Kulturreklam är ett företag som erbjuder utomhusreklam i ca 5 000 olika kontaktytor i Storstockholms utomhusmiljö, fördelat på fem olika mediakanaler: Kulturtavlor på lyktstolpar, Affischramar på elskåp, Stortavlor på husfasader, Evenemangsbanér på lyktstolpar och Kulturramar i tunnelbanan. Dessa ytor och kanaler upplåts åt aktörer och budskap med koppling till kultur, idrott, föreningsliv, välgörenhet och samhällsinformation.