Välgörenhetsbudskapen ökar i Kulturreklams utomhuskanaler

I och med utgången av 2020 kan nischade utomhusreklam-aktören Kulturreklam räkna in sitt åttonde år med upplåtna reklamytor åt välgörenhet. Under fjolåret 2020 hade 15% av Kulturreklams totala antal exponeringar ett välgörenhetsbudskap. Situation Sthlm har genom åren varit den mest frekventa avsändaren, men även andra aktörer som Bris, War Child med flera har synts i Kulturreklams kanaler.

Kulturreklam är verksamt huvudsakligen i Stockholm och erbjuder utomhusreklam i reklamytor för aktörer och budskap med koppling till kultur, idrott, föreningsliv, samhällsinformation och välgörenhet. Under pandemin tillåts alla aktörer synas i Kulturreklams ytor.

Kulturreklam är ett vinstdrivande företag med en målsättning att upplåta minst fem procent av sina reklamytor till välgörenhet. Under 2019 hade 7,5% av budskapen i Kulturreklams kanaler en välgörenhetsorganisation som avsändare. Under 2020 dubblerades denna siffra till 15%. Ökningen är ett resultat av Covid 19-pandemin som påverkat kultur- och evenemangslivet.

– Kulturreklam går in i 2021 med ett avtal för kulturannonsering i tunnelbanan och en stark tro på att rida ut Corona-stormen. Vi kommer alltså fortsätta att erbjuda mycket förmånlig utomhusreklam för olika former av välgörenhets- och biståndsorganisationer, säger Carl Jurell, VD på Kulturreklam.

Carl Jurell, 0733-82 81 03 – carl@kulturreklam.se

Kulturreklam är ett företag som erbjuder utomhusreklam i ca 5 000 olika kontaktytor i Stockholms utomhusmiljö, fördelat på fem olika mediakanaler: Kulturtavlor på lyktstolpar, Affischramar på elskåp, Stortavlor på husfasader, Evenemangsbanér på lyktstolpar och Kulturramar i tunnelbanan. Dessa ytor och kanaler upplåts åt aktörer och budskap med koppling till kultur, idrott, föreningsliv, välgörenhet och samhällsinformation. Under Covid19-pandemin är de flesta av Kulturreklams annonsytor tillgängliga för alla typer av aktörer och avsändare.

Kulturreklam upplåter en stor del av sina utomhusreklamytor åt olika välgörenhetsorganisationer. Under 2020 hade ca 15% av budskapen i Kulturreklams kanaler en välgörenhetsorganisation som avsändare.

Citat

Kulturreklam går in i 2021 med ett avtal för kulturannonsering i tunnelbanan och en stark tro på att rida ut Corona-stormen. Vi kommer alltså fortsätta att erbjuda mycket förmånlig utomhusreklam för olika former av välgörenhets- och biståndsorganisationer.
Carl Jurell, VD på Kulturreklam