Gruppupphandling av bolån sätter press på Sveriges banker

Report this content

Dagens negativa reporänta ger stor möjlighet till att få rabatt på bankernas officiella bolåneräntor. Samtidigt har närmare hälften av Sveriges samtliga bolånekunder aldrig förhandlat sin ränta. Därför utmanar nu Kundkraft storbankerna genom att lansera en kostnadsfri tjänst för gruppupphandling av bolån.

Tjänster som erbjuder gruppupphandlingar har ökat kraftigt de senaste åren. Kundkraft var en av de första aktörerna och har sedan år 1999 hjälp över 300 000 medlemmar att få bra elpriser genom att låta elbolagen tävla mot varandra i auktioner. Nu ska Kundkraft även utmana storbankerna genom att lansera en liknande tjänst för gruppupphandling av bolån. Till skillnad från de befintliga aktörerna inom området är Kundkrafts tjänst helt kostnadsfri.

⁃ Precis som att de stora elbolagen behöver ökad konkurrens anser vi att storbankerna behöver utmanas ordentligt. De stora ändringarna i reporäntan gör att bankerna kan ta ut en alldeles för hög marginal, vilket innebär att det finns gott om utrymme för rabatt. Genom att många bolånekunder går ihop kan vi öka pressen på storbankerna och förhandla fram en bättre ränta eftersom bankerna får slåss om en stor kundgrupp, förklarar Mia Lekberg, VD på Kundkraft.

Hälften av bolånekunderna har aldrig förhandlat om ränta
Statistik som Dagens Industri har tagit fram visar att nära hälften av bolånekunderna, 48 procent, inte har förhandlat sin ränta utan betalar listräntan, vilket innebär att de förlorar flera tusenlappar per år.[1]

⁃ Det finns ett stort behov av hjälp med att förhandla boräntan. Idag måste varje person förhandla enskilt med banken och kunskapen om hur man faktiskt förhandlar är låg. Just då är en gruppupphandlingstjänst för bolån ett bra alternativ, säger Mia Lekberg, VD för Kundkraft.

Under år 2015 har Kundkraft som mål att förmedla en miljard i bolånevolym.

Så fungerar gruppupphandling av bolån
Genom att använda upphandlingstjänsten Kundkraft slipper bolånekunder att kontakta banker själva då Kundkraft sköter all förhandling med banken. Tjänsten är kostnadsfri.

När Kundkraft får in anmälningar via www.kundkraft.se från personer som är intresserade av att gruppförhandla om bolån genomförs upphandlingen genom att Kundkraft skickar ut ett anonymiserat kundunderlag till alla större banker. I det anonymiserade kundunderlaget kan varje bank få en bild av respektive kunds ekonomi, utan att veta personuppgifterna. Utifrån dessa uppgifter ger respektive bank ett förslag på ränta och den bank som har föreslagit lägst ränta vinner kunden. Om kunden godkänner banken överför Kundkraft uppgifterna till banken och de tar över ärendet så att lånet kan betalas ut.

[1] http://www.di.se/artiklar/2015/3/2/swedbanks-kunder-sitter-oftast-fast-med-listranta/

För mer information, vänligen kontakta:
Mia Lekberg, VD, Kundkraft

E-post: mia.lekberg@kundkraft.se

Om Kundkraft

Kundkraft ger sina cirka 300 000 medlemmar låga elpriser och fördelaktiga bolån på ett enkelt sätt. På www.kundkraft.se samlas konsumenter som vill få ner sin elkostnad eller förbättra sina bolånevillkor. Elbolagen respektive bankerna får därefter tävla mot varandra genom att erbjuda bästa möjliga villkor i en auktion. Kundkraft sköter all förhandling med elbolagen och bankerna, vilket underlättar för medlemmarna. Företaget grundades år 1999 och är en del av koncernen Schibsted.

www.kundkraft.se

Taggar: