Ny pensionstjänst utmanar Sveriges pensionsförvaltare

Report this content

Pensionssparande kan upplevas som krångligt och med fel förvaltning samt höga avgifter går tusentals kronor förlorade årligen. Nu utmanar Kundkraft Sveriges pensionsförvaltare genom att lansera en oberoende pensionstjänst på nätet till en fast kostnad.

Sedan år 1999 har Kundkraft hjälpt över 300 000 medlemmar att få bra elpriser genom att låta elbolagen tävla mot varandra i auktioner. Nyligen utökade Kundkraft med en liknande tjänst för bolån. Nu tar företaget ytterligare ett kliv framåt och ger sig in på pensionsmarknaden genom att lansera Kundkraft Pension. Tjänsten erbjuder rådgivning och pensionsplacering till en fast månadskostnad. Därmed slipper pensionsspararna betala provision och avgifter till pensionsförvaltare – pengar som istället kan läggas på sparandet.

- Vanligtvis tjänar pensionsrådgivare pengar på att ta ut avgifter för fonderna som de får konsumenten att investera i. Det innebär att förvaltarna ofta rekommenderar fonder som leder till en bra provision, men inte nödvändigtvis ger bästa möjliga avkastning för pensionsspararen. Vi upplevde att det saknades en oberoende och enkel tjänst för pensionsplacering. De flesta vill ha en bra pension, men få orkar engagera sig i sin egen pensionsförvaltning. Just därför lanserar vi Kundkraft Pension, säger Anders Kaijser, affärsområdeschef på Kundkraft.

Till skillnad från konkurrenterna försöker Kundkraft Pension aldrig få konsumenten att placera i fonder som ger en hög provision till rådgivningstjänsten. Istället betalar kunden en fast kostnad på 149 kronor per månad och får därefter regelbunden översyn och rekommendationer gällande pensionsplacering.

Lanseringen av Kundkraft Pension sker i samarbete med Lifeplan, ett prisbelönat företag som arbetar med pensionsrådgivning och portföljplacering.

Så fungerar pensionsrådgivning på nätet
1. Pensionssparare skriver in sig på www.kundkraft.se/pension. Processen tar fem minuter totalt. Kunden lämnar en fullmakt så att Kundkraft kan kontakta banker/låneinstitut och kartlägga hur sparandet ser ut idag. Därefter besvarar kunden ett antal frågor som visar hur riskbenägen han eller hon är.

2. Utifrån riskbenägenheten och övrig bakgrundsinformation ger ett nätbaserat verktyg en rekommendation på fondportfölj. Förutom att fonderna passar kundens profil har de även så låga avgifter som möjligt. Normalt sänker Kundkraft Pension kundens avgifter med cirka en procent. Räknat på 25 år motsvarar det cirka 28 procent mer i pensionskapital.

3. Verktyget tar fram färdigfyllda försäljnings- och köpordrar utifrån var kunden har dina nuvarande pensionsbesparingar. Kunden skriver ut blanketter och skickar in till respektive institut. Var tredje månad justeras pensionsspararens portfölj genom att Kundkraft förser kunden med nya blanketter att skicka in. Det gör att pensionsspararen alltid har ett uppdaterat erbjudande. En digital tjänst visar även hur mycket kunden har sparat under året.

4. Kunden betalar en fast kostnad på 149 kronor per månad. Ingen provision eller andra avgifter tillkommer. Den låga kostnaden innebär att det blir mer pension kvar. Kundkraft har inga egna fondprodukter utan fokuserar på att objektivt föreslå det bästa för kunden.

Kundkraft Pension i samarbete med Lifeplan
Kundkraft Pension förbättrar privatpersoners sparande så att avgifterna sänks samtidigt som deras portfölj placeras. Kunden har kvar sitt sparande hos de banker/institut som personen använder idag, men får rådgivning om hur pengarna ska placeras utifrån Kundkrafts verktyg som baseras på statistisk data, enligt nobelpristagaren William Sharpes ekonomiska teorier. Det ger större sannolikhet till bra avkastning jämfört med en traditionell pensionsrådgivares eget tyckande och spekulerande. Kunden minimerar pensionsavgifterna och har samtidigt en portfölj som statistiskt ger bättre avkastning över tid.

Kundkraft Pension samarbetar med pensionsrådgivaren Lifeplan. Företaget vann priset som  Årets Försäkringsförmedlare Liv på Insurance Awards 2014. Hittills har Lifeplan enbart varit tillgängligt för företagskunder, men i och med samarbetet med Kundkraft kan även privatpersoner för första gången ta del av Lifeplans erbjudande. Lifeplans tjänst är helt oberoende eftersom företaget inte tjänar några pengar på dolda avgifter och provisioner.

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Kaijser, affärsområdeschef, Kundkraft

E-post: anders.kaijser@kundkraft.se

Om Kundkraft

Kundkraft ger sina cirka 300 000 medlemmar låga elpriser och fördelaktiga bolån på ett enkelt sätt. På www.kundkraft.se samlas konsumenter som vill få ner sin elkostnad eller förbättra sina bolånevillkor. Elbolagen respektive bankerna får därefter tävla mot varandra genom att erbjuda bästa möjliga villkor i en auktion. Kundkraft sköter all förhandling med elbolagen och bankerna, vilket underlättar för medlemmarna. Sedan april 2015 erbjuder Kundkraft även pensionsrådgivning.
Företaget grundades år 1999 och är en del av koncernen Schibsted.
www.kundkraft.se

Taggar: