Pressinbjudan - Kungl. Örlogsmannasällskapet bjuder in till symposium: Sveriges nya statsisbrytare – Behov, roller och uppgifter

Kungl. Örlogsmannasällskapet bjuder in media till symposium tisdag den 9 maj på Medelhavsmuseet kring anskaffning av Sveriges nya statsisbrytare. Deltagare är representanter från Kungl. Örlogsmannasällskapet – Sveriges marina akademi akademi –, Sjöfartsverket, Föreningen Svensk Sjöfart, Sveriges Hamnar, Polarforskningssekreteriatet samt Marinen.

Sverige är till följd av sitt geografiska läge i princip att jämställa med en ö. Beroendet av en fungerande sjöfart oavsett årstid är starkt. Samtidigt försämras det geostrategiska läget alltmer. En säkerställd kapacitet att bryta is i våra farvatten och hamnar året runt är av avgörande betydelse för vår export och import liksom för vår folkförsörjning och vårt försvar. Detta gäller oavsett om det råder fred, kris eller krig. Svenska statsisbrytare spelar även en central roll för naturvetenskaplig forskning i Arktis och Antarktis. Sverige anskaffar nu en ny klass av statsisbrytare. Vilka uppgifter ska dessa ha och hur ska dessa utformas för att kunna lösa ställda uppgifter? Vilken roll spelar de för att säkerställa import- och exportsjöfart? Vilka uppgifter kan de ges i totalförsvaret under höjd beredskap och ytterst krig? Hur påverkas nuvarande organisering av isbrytarväsendet? Vilka är implikationerna för internationellt samarbete för isbrytning och forskning?

Symposiet arrangeras av Kungliga Örlogsmannasällskapet – Sveriges marina akademi och modereras av journalisten, författaren och reservofficeren Niklas Ekdal. Representanter från Sjöfartsverket, Föreningen Svensk Sjöfart, Sveriges Hamnar (Transportföretagen), Polarforskningssekretariatet samt Marinen bidrar och symposiet avslutas med en paneldebatt.

Datum:                 Tisdagen den 9 maj
Tid:                      12.30-16.00
Plats:                   Medelhavsmuseet, Fredsgatan 2, Stockholm
Anmälan:            Senast den 8 maj till
mattias.widlund@gmail.com. Antalet platser är                                                         begränsat.

Varmt välkommen,

Niklas Granholm
Styrelseledamot, ansvarig för vetenskapsgren IV

För ytterligare information:

Mattias Widlund, ledamot, Kungl. Örlogsmannasällskapet, mobiltelefon: 0735 10 44 62.

Besök även: www.koms.se alt. följ oss på Twitter @orlogsman