Är vi svenskar och vårt land rustade för det allvarliga säkerhetsläge vi nu befinner oss i?

Svaret på den frågan är bestämt nej och ges i boken Strategisk Balansakt 2.0, en rapport från Krigsvetenskapsakademiens projekt SES: Säkerhet i morgondagens Europa svenska perspektiv. Bristerna handlar såväl om totalförsvaret som om strategiskt tänkande och mentala förberedelser.

Välkommen till vårens viktigaste och mest angelägna bokpresentation för den som vill förstå vår oroliga samtid.

Ständig sekreterare

När: torsdagen den 17 februari kl 09001030. Kaffe och fralla från 0830.
Var: Drottning Victorias Örlogshem, Teatergatan 3, Stockholm.

Vänligen meddela oss på info@kkrva.se om du avser närvara, tack.

Strategisk Balansakt 2.0

”Ett revisionistiskt Ryssland i kombination med en osäkrare amerikansk länk och ett strategiskt splittrat EU är en giftig cocktail, som kräver nytt tänkande och betydande förmågetillskott för flertalet små länder i Rysslands grannskap, inte minst i Norden", skriver författarna, forskarna och f. ambassadörerna Lars-Erik Lundin och Michael Sahlin, och fortsätter "det handlar om en framöver långt mer krävande säkerhetspolitik som konsekvens av en i värsta fall långt mer osäker och oviss värld med plötsliga scenförändringar. Senast utvecklingen i Afghanistan, Ukraina och Kazakstan illustrerar detta med all tänkbar tydlighet.

Författarna kommer att redogöra för projektets resultat utifrån den ur säkerhetssynpunkt och i flera andra avseenden starkt problematiska omvärldsutveckling vi just nu upplever. Några rubriker ur presentationen:

Existentiella utmaningar och svar på olika nivåer.
  Säkerheten kostar och beslut behöver fattas i tid.
  Det sårbara västsamarbetet: parallella strategier på olika nivåer.

Varför 2.0? Beslutsdimensionen är central i vår säkerhetspolitik och måste inkludera, och prioritera, en kapacitet att hantera en delvis ny uppsättning komponenter i en säkerhetspolitisk balansakt, som författarna valt att benämna 2.0. Detta i en tilltagande osäker värld, där värderingar och intressen, mellan och inom länder, divergerar snarare än konvergerar i många dimensioner och på ett helt annat sätt än många väntade sig efter det kalla kriget.

Tillfälle ges till frågor och intervjuer. Boken kommer att finnas tillgänglig vid presentationen.

Än en gång, välkomna till en viktig introduktion till ett mycket aktuellt säkerhetspolitiskt ämne!

Krigsvetenskapsakademien, som fyller 226 år i år, är en Akademi i tiden med uppdraget att främja vetenskap av betydelse för Sveriges säkerhet. Genom att skapa, samla och sprida kunskap bidrar och inspirerar Akademiens ledamöter till en ökad kunskap och debatt om utvecklingen av Sveriges försvars- och säkerhetspolitik. Sverige behöver en bred kunskap hos medborgare, hos beslutsfattare i företag och organisationer, hos politiker i kommuner och regioner och hos lagstiftare i regering och riksdag om vårt säkerhetspolitiska läge och om det civila och militära försvarets förmåga, resurser och ekonomi. Det ligger i Akademiens uppdrag att bidra till en sådan kunskapsbredd.