Arvikasonen Pål Jonsson välkomnad som ny ledamot i Krigsvetenskapsakademien

Pål Jonsson är riksdagsledamot för Moderaterna och ordförande i riksdagens försvarsutskott. Pål Jonsson har tidigare bl.a. varit kommunikationsdirektör vid Säkerhets- och Försvarsföretagen, utrikespolitisk rådgivare vid Moderaternas riksdagskansli samt säkerhetspolitisk analytiker vid Totalförsvarets Forskningsinstitut, FOI. Han har examina i Internationell Politik från Georgetown University, Washington D.C., och College of Europe i Brügge. Vidare avlade han doktorsexamen i War Studies vid Kings College i London. Pål Jonsson är född 1966 och invaldes i Akademiens Avdelning för Andra vetenskaper av betydelse för rikets säkerhet och försvar.

Krigsvetenskapsakademien, som fyller 225 år i år, är en Akademi i tiden med uppdraget att främja vetenskap av betydelse för Sveriges säkerhet. Genom att skapa, samla och sprida kunskap bidrar och inspirerar Akademiens ledamöter till en ökad kunskap och debatt om utvecklingen av Sveriges försvars- och säkerhetspolitik.Sverige behöver en bred kunskap hos medborgare, hos beslutsfattare i företag och organisationer, hos politiker i kommuner och regioner och hos lagstiftare i regering och riksdag om vårt säkerhetspolitiska läge och om det civila och militära försvarets förmåga, resurser och ekonomi. Det ligger i Akademiens uppdrag att bidra till en sådan kunskapsbredd.