Försvaret av Sverige börjar till havs – i krig, i gråzon och i fred

Report this content

Maritim säkerhet är en utomordentlig uppgift i krig men framför allt i gråzon och i fred. Fortsatt globalisering med ökat internationellt varuutbyte, ökande hamnkapaciteter och utbyggnad av infrastruktur till havs gör att betydelsen av denna uppgift för det svenska försvaret ökar väsentligt. Två av Krigsvetenskapsakademiens ledamöter har studerat hur en svensk marin strategi kan utformas så, att marinen kraftfullt kan bidra till att främja svensk och europeisk säkerhet med sikte på 2030. Resultatet presenteras i boken ”Vår marin för ett tryggt Sverige och ett starkt Europa. Marin strategi 2030” av författarna, konteramiralen Odd Werin och kommendören Lars Wedin.

Den svenska marinen är för liten för vår långa kust. Vi har inte haft så få användbara stridsfartyg sedan 1800-talet, vilket medför svåra avvägningsproblem för regeringen och Överbefälhavaren i kris eller krig. I Vår marin för ett tryggt Sverige och ett starkt Europa granskas de strategiska och operativa fördelar som en rimligt förstärkt marin skulle tillföra Sveriges försvar och Europas maritima säkerhet fram emot 2030. Författarna tar särskilt upp utvecklingen på Västkusten och Öresundsregionen samt den planerade ökade vikten av malmtransporter från Luleå. Det kommer att krävas ett utökat maritimt samarbete med Danmark, Norge och Nato.

I förhållande till författarnas Marin 2030 kommer dagens marin att kräva allvarliga avväganden mellan behoven i Östersjön respektive Västerhavet och särskilt i ett gråzonsläge med latent angreppshot. Det påpekas att inga norska hamnar kan ersätta de svenska västkusthamnarna. Med de små stridskrafter vi har konstateras, att dagens marin knappast kan bidra till EUs maritima säkerhet annat än i undantagsfall och särskilt inte om vi har en spänd situation ”på hemmaplan”. Det är värt att notera, att Försvarsberedningen uttryckte att marinens huvuduppgift är att möta Väpnat Angrepp på Ostkusten, så dagens marin kan inte svara ens för vår egen maritima säkerhet.

Sammanfattningsvis är författarnas förslag till Marin strategi 2030 grundat på följande uppgifter:

• Upprätthålla maritim säkerhet i oss omgivande farvatten och bidra till denna i mer avlägsna farvatten.
  • Undvika krig genom att dels skapa en för oss positiv strategisk situation, dels verka krigsavhållande.
  • I görligaste mån hindra att kriget förs på svenskt territorium och samtidigt verka för tid till mobilisering.
  • Bidra till ett uthålligt försvar, som medger att Sverige med eller utan hjälp utifrån kan avslå ett väpnat angrepp.

Vår marin för ett tryggt Sverige och ett starkt Europa är ett mycket väsentligt inlägg i debatten om ett utbyggt svenskt framtida totalförsvar. Skriften är en delrapport i Krigsvetenskapsakademiens pågående projekt SES  ”Säkerhet i morgondagens Europa – Svenska perspektiv”.

Boken kan laddas ner här »

För ytterligare information kontakta Lars Wedin.

Författarna medverkar i dagens Akademien Online. Seminariet är öppen för allmänheten och det kommer att ges tillfälle att ställa frågor till de föredragande. Seminariet startar kl 16 idag 22 september och anslutning sker via Akademiens hemsida.

Följ oss på vår hemsidaLinkedIn | Facebook | Twitter | YouTube

Krigsvetenskapsakademien, som fyller 225 år i år, är en Akademi i tiden med uppdraget att främja vetenskap av betydelse för Sveriges säkerhet. Genom att skapa, samla och sprida kunskap bidrar och inspirerar Akademiens ledamöter till en ökad kunskap och debatt om utvecklingen av Sveriges försvars- och säkerhetspolitik. Sverige behöver en bred kunskap hos medborgare, hos beslutsfattare i företag och organisationer, hos politiker i kommuner och regioner och hos lagstiftare i regering och riksdag om vårt säkerhetspolitiska läge och om det civila och militära försvarets förmåga, resurser och ekonomi. Det ligger i Akademiens uppdrag att bidra till en sådan kunskapsbredd.