Krigsvetenskapsakademien inbjuder allmänheten till en intressant sammankomst

Akademiens sammankomst i Försvarshögskolans lokaler, onsdagen den 14 september 2022 kl 16.30 bjuder på anföranden inom följande mycket aktuella ämnen:

”Samarbetet Finland-Sverige, mot en ny vår inom Nato?”

Inträdesanförande av ledamoten Stig Rydell som har varit lärare i strategi och säkerhetspolitik och tjänstgjort såväl vid den svenska, norska som den finska försvarshögskolan samt vid Nato Joint Warfare Center.

”Vad innebär Natomedlemskapet för svensk försvarsplanering?”

Anförande av ledamoten Tommy Åkesson har varit huvudsekreterare i försvarsberedningen och tjänstgör för närvarande som försvarsrådgivare vid den svenska delegationen till Nato.

”Spaning mot rymden – framtida möjligheter och hot.”

Inträdesanförande av ledamoten Christer Fuglesang som var Sveriges första astronaut och numera är professor och chef för KTH:s rymdcenter.

Därtill kommer orientering om genomförda (flygbastaktik) och kommande (nationell stridsflygstrategi) arbeten inom avdelningen för luftkrigsvetenskap. Det är avdelningens ordförande, ledamoten Göran Pettersson som håller i detta.

Anmälan krävs. Mer information och anmälningsformulär finns på akademiens hemsida »

Välkomna!

Följ KKrVA HemsidaLinkedIn | Facebook | Twitter | YouTube

Krigsvetenskapsakademien, som fyller 226 år i år, är en Akademi i tiden med uppdraget att främja vetenskap av betydelse för Sveriges säkerhet. Genom att skapa, samla och sprida kunskap bidrar och inspirerar Akademiens ledamöter till en ökad kunskap och debatt om utvecklingen av Sveriges försvars- och säkerhetspolitik. Sverige behöver en bred kunskap hos medborgare, hos beslutsfattare i företag och organisationer, hos politiker i kommuner och regioner och hos lagstiftare i regering och riksdag om vårt säkerhetspolitiska läge och om det civila och militära försvarets förmåga, resurser och ekonomi. Det ligger i Akademiens uppdrag att bidra till en sådan kunskapsbredd.