Luftkrigföring, seminarium onsd 8 dec

Krigsvetenskapsakademien bjuder in till öppen akademisammankomst onsdagen den 8 december kl 1630–1900 på Försvarshögskolan alternativt via digital länk. Temat är luftkrigföring.

För deltagande på plats krävs att man erhållit två doser mot Covid-19. Att följa sammankomsten digitalt sker genom länk över Akademiens hemsida. Anmälan krävs för deltagande både fysiskt och digitalt.

Programmet, som leds av Akademiens styresman, general Sverker Göranson, är i korthet som följer.

Kl. 16.35   ”Do air forces write cheques they cannot cash? A philosophical challenge to influence operations”.

Inträdesanförande av ledamoten Mike Palmer. Han har tjänstgjort under huvuddelen av sin karriär inom Royal Air Force och den luftburna stridsledningen, AWACS. Han är Master of Philosophy i International Relations från Cambridge University och tjänstgör idag som universitetsadjunkt vid Försvarshögskolan.

Kl. 17.15   ”Samtal kring delprojektet Luftkrigföring inom Akademiens projekt SES, Säkerhet i morgondagens Europa – Svenska perspektiv”.

Efter en introduktion av delprojektets ordförande, ledamoten Göran Pettersson följer en presentation av systemet Globaleye, en effektiv radar monterad ovanpå flygplanskroppen och med lång räckvidd. Systemet har ett flertal olika sensorer integrerade och kan användas i många olika typer av uppdrag.

Göran Pettersson leder därefter ett samtal med två tidigare försvarsattachéer i Stockholm, ledamöterna Bruce Acker och Mike Palmer över frågan ”Hur kan luftstridskrafterna användas för att bidra till en bredare europeisk säkerhet samt hur ska de användas i händelse av ökad spänning, kris och krig?”

Kl. 18.20  1. ”Rekrytering” och 2. ”Utbildning”.

1. Redovisning av studie om förtidsavgångar av majorerna Tommy Wellborg och Sophie Bosdotter.

2. Flygutbildning. Presentation av det nya skolflygplanet GROB 120TP/SK40 görs av major Michael Rosenqvist, Flygstaben.

Slutsatser och rekommendationer redovisas av ledamoten Göran Pettersson.

För fullständigt program och anmälan besök Akademiens hemsida.