Ny utställning på Sveriges ekonomiska museum: Entreprenörskapande - Ingenting är enkelt, men allt är möjligt

Report this content

Vem blir entreprenör och hur ser entreprenörskapets drivkrafter ut? Möt Jan Stenbeck, Filippa Knutsson, Ingvar Kamprad och andra kreativa personer genom tiderna! En interaktiv och tankeväckande utställning om entreprenörskap öppnar på Kungliga myntkabinettet den 28 mars. I utställningen får besökaren inspireras samt ta del av entreprenörers med- och motgångar, gränslösa uthållighet och förmåga att ha timing.

Kungliga myntkabinettet tar ytterligare ett steg mot att bli ett ekonomiskt museum. Här öppnar den 28 mars den inspirerande utställningen Entreprenörskapande, där nya perspektiv och fascinerande entreprenörsporträtt belyser entreprenörskap i dåtid, nutid och framtid.

Bland de ca 150 entreprenörsporträtten finns exempelvis Jan Stenbeck, Filippa Knutsson, Niklas Zennström, Robyn Carlsson och Ingvar Kamprad.

Utställningen tar ett helt nytt grepp om entreprenörskap och hur entreprenörer är med och förändrar samt påverkar samhället omkring oss. Besökarna uppmuntras att delta i både pedagogledda aktiviteter och interaktiva utställningsdelar där man får utföra uppdrag och testa egna drivkrafter.

”Det pratas mycket om entreprenörer, både i skolan och i media. Här sätter vi begreppet i ett historiskt perspektiv och förklarar dess innebörd på ett kul sätt. Vi vill stimulera till engagemang och framtidstro. När man besökt utställningen ska man känna att det kanske inte är så omöjligt att driva sina egna idéer. säger Eva Ramberg, chef på Kungliga myntkabinettet.

Utställningen är uppbyggt kring sex olika teman, Sverige & världen, Tänka utanför ramarna, Drivkrafter, Entreprenörskap-vad är det, Timing och Att våga. Här finns möjlighet att testa sina entreprenöriella egenskaper, bokstavligen lyssna till effekten av ett samhälle i ständig förändring och spela kluriga entreprenörsspel. I utställningen finns också en arena där pedagogledda aktiviteter hålls för skolklasser och framöver även företagsevent. (Mer om skolprogrammet finns på www.flippatmuseum.se. från och med utställningens öppnande)

”Vi vill att utställningen ska ge inspiration och hopp. Vi hoppas att det ska vara en kul och informativ utställning oavsett om man kommer hit med sin familj, sin klass eller sina kompisar” fortsätter Eva Ramberg.

Inbjudan Pressvisning: 27 mars kl. 10.00–11.30 på Kungliga myntkabinettet, Slottsbacken 6, Stockholm. Vi bjuder på pressfika. Anmälan görs till: louise.wehtje@myntkabinettet.se

För information och pressbilder kontakta:
Marknad- och informationsansvarig Louise Wehtje, 08 5195 53 24/ louise.wehtje@myntkabinettet.se

Pressbilder kommer finnas tillgängliga invigningsveckan (v.13).

Projektledare Cecilia von Heijne, 08 5195 5329/ cecilia.vonheijne@myntkabinettet.se

Utställningsperiod: 28 mars 2014 tillsvidare

Fakta om Kungliga myntkabinettet - Sveriges ekonomiska museum
Pengar berör oss alla. Det är ett oändligt samtalsämne och har stor betydelse för oss människor och samhället vi lever i. Mynt och sedlar speglar också historia, människoöden, konst, krig och fred. På museet visas föremål som berättar om människans historia sett ur ekonomiskt och historiskt perspektiv. Här kan ni bland annat se världens första mynt, banksedlar, de tunga plåtmynten – världens största betalningsmedel – och spännande skatter. Kungliga myntkabinettet vill stimulera intresset för ekonomisk historia och ekonomi idag.

Museets öppettider
Kungliga myntkabinettet är öppet dagligen mellan kl. 10.00–16.00.

Hitta hit
Kungliga myntkabinettet är centralt beläget på Slottsbacken i Gamla stan i Stockholm – mitt emot Kungliga Slottet. Besöksadress är:

Kungliga Myntkabinettet
Slottsbacken 6