Årets Gösta Berg-medalj till professor emeritus Staffan Helmfrid

I morgon delas årets Gösta Berg-medalj ut till Staffan Helmfrid som gjort framstående insatser på de områden som Gösta Berg företrädde: folklivsforskning, kulturminnesvård och nordeuropeisk arkeologi.

–Staffan Helmfrid medaljeras för sin banbrytande forskning rörande agrarlandskapet och för att ha lyft fram landskapet som kulturarv, säger Johan Nordenfalk, ordförande i Kungl. Patriotiska Sällskapet.

Helmfrids forskning har främst inriktats på svenskt agrarlandskapet och samhällsgeografi. Han har medverkat i skapandet av ett tvärvetenskapligt europeiskt forskarnätverk, som i 30 år genomfört ett stort antal vetenskapliga symposier och publikationer. Tyngdpunkten har alltmer kommit att ligga på bevarandet av landskap som kulturarv från det förindustriella samhället.

–Jag är överraskad och glad säger Staffan Helmfrid. Jag har haft en hel del med Gösta Berg att göra, bl a utnämndes vi samtidigt till hedersdoktorer i Helsingfors.
Som vetenskaplig huvudredaktör för flerbandsverket Sveriges Nationalatlas och temaredaktör för två av banden har han medverkat till att utveckla tematisk kartografi och till att sprida kunskap om landets geografi.

Staffan Helmfrid disputerade 1962 vid Stockholms universitet på avhandlingen "Östergötland 'Västanstång': Studien über die ältere Agrarlandschaft und ihre Genese". Han utnämndes 1969 till professor i kulturgeografi med ekonomisk geografi och var 1978-88 Stockholms universitets rektor. Han är ledamot av Kungl. Vitterhetsakademien, under en period även dess sekreterare, av Kungl. Vetenskapsakademien, där han varit vice preses, samt av Academia Europaea. Som ordförande i Stiftelsen Observatoriekullen verkade han för att rädda Stockholms Gamla Observatorium som vetenskapshistorisk klenod och nu museum. Efter renovering och återställande av 1700-och 1800-talens instrumentering kunde det färdiga museet överlämnas till observatoriets första ägare, Vetenskapsakademien. Helmfrid påbörjade faktiskt sina studier i dessa byggnader, som då inrymde Stockholms Högskolas Geografiska Institut. Han har haft många expert- och styrelseuppdrag. Hit hör dem som ordförande i Riksbankens Jubileumsfond, sekreterare i Konung Gustaf VI Adolfs fond för svensk kultur och ledamot av Skansenstyrelsen. Numera riktar Helmfrid alltmer sin landskaps- och bebyggelseforskning mot hemorten, Vallentuna.

Cision resp www.kungligapatriotiskasallskapet.se  – där också tidigare medaljörer är listade.
För mer information kontakta:
Marianne Reuterskiöld, Kungliga Patriotiska Sällskapet, 08-611 72 64, 070-36 77 646
marianne.reuterskiold@kungligapatriotiskasallskapet.se
Staffan Helmfrid, 08-511 748 33, Staffan.Helmfrid@swipnet.se

Kungliga Patriotiska Sällskapet är en samlingspunkt för personer med engagemang i näringsliv, statsförvaltning, vetenskap och kultur. Gustav III skrev under stadgarna 1772.
Sällskapet förvaltar fonder på 300 miljoner kronor och lämnar bidrag till forskning, utbildning och sociala ändamål. Med Sällskapets medaljer premieras bl a uppskattad arbetsinsats och betydande gärning. Med Näringslivsmedaljen premieras årligen nydanande insatser i näringslivet. Utmärkelsen delas ut i särskilt högtidliga sammanhang till 10 medaljörer varje år.
Gösta Berg var chef för Skansen och Nordiska Museet samt ordförande i Kungl. Patriotiska Sällskapet.